(review in english below)
(www.facebook.com/fanaticos.opera)
(www.facebook.com/fanaticos.opera)
A primeira nota de grande louvor vai para a Amina do soprano
italiano Patrizia Ciofi. A cantora
tem uma presença em palco impecável e com enorme sentido dramático, para além
de uma boa figura, apesar de já não ser a jovem noiva que retrata. A voz
tem uma invulgar musicalidade e, embora no registo grave ser menos sólida,
no médio foi excelente e brilhou nos agudos, apesar de serem alcançados
aparentemente em esforço, mas sempre lá. Acima de tudo, o que mais me
impressionou foi a entrega total da cantora à personagem e a verdade com que a
interpretou. Fantástica!
Juan Diego Florez
já adquiriu o estatuto de estrela planetária no firmamento operático há muito
e, aqui em Barcelona, é particularmente apreciado, com toda a justiça, diria
eu. São precisas décadas para surgir um cantor com as qualidades vocais de
Florez para a interpretação belcantista. Tem uma musicalidade imaculada, o
canto é de uma elegância única e o resultado final é fabuloso. Já tive o privilégio
de o ver ao vivo várias vezes (como está registado neste blogue), até comoElvino. Nunca cancelou uma récita das que assisti e também nunca me desiludiu
nas interpretações que presenciei. Continua a ser, para mim, um dos muito poucos
cantores no activo que proporcionam interpretações que ilustram que a ópera é a
mais fascinante expressão artística e que, nos dias de hoje, se conseguem viver
momentos de prazer tão únicos como os melhores de que há registo discográfico. Apesar
de ser Elvino, personagem idiota que encarna nesta ópera, encanta-nos em cada
uma das suas intervenções.
*****
La Sonnambula, Liceu, Barcelona, February 2014
I had the chance to see again La Sonnambula by V. Bellini, in Marco Arturo Marelli’s unattractive staging, in a winter hotel / resort. The plot can be read here.
Although the orchestra performed well, conductor Daniel Oren was not exciting, often imposing a "jammed" time and often not giving primacy to singers. The choir was excellent.
I had the chance to see again La Sonnambula by V. Bellini, in Marco Arturo Marelli’s unattractive staging, in a winter hotel / resort. The plot can be read here.
Although the orchestra performed well, conductor Daniel Oren was not exciting, often imposing a "jammed" time and often not giving primacy to singers. The choir was excellent.
The first note of high praise goes Italian soprano Patrizia Ciofi’s Amina. The singer has a immaculate stage performance and a huge dramatic power, in addition to a nice figure, although no longer the young bride being portrayed. The voice has an unusual musicality and although in the lower register she was less solid, the medium register was excellent and she was fantastic in the top notes, although apparently achieved in effort, but always in tune. Above all , what impressed me most was that Ciofi gave everything she has to her interpretation of the character. Fabulous!
Juan Diego Florez has long acquired the status of a planetary star in the operatic world, and here in
Italian soprano Eleanora Buratto was great Lisa.She has a powerful, beautiful voice and she projected it masterfully. The artistic performance was another asset that left no one indifferent. I am sure we will hear her more often in soloist roles, given the qualities revealed.
Italian bass baritone Nicola Ulivieri was the weaker link as Count Rodolfo. The voice is pleasant and he was always well, but I have seen saw several other more exciting counts.
In secondary roles, mezzo soprano Gemma Coma-Alabert, despite having a coughing fit in the middle of the second act, was fine as Teresa. Also very well were Àlex Sanmartí as Alessio and Jordi Casanova as the notary.
But the night was of Patrizia Ciofi, Juan Diego Florez, and all who attended this unforgettable Sonnambula at the Liceu in
*****
Hello. My name is Igor, I’m the owner of the blog http://soviet-tenors.blogspot.com
ResponderEliminarI have a request to you, if I please you can wer exchange links of our sites by addiding at the links’ section.
Igor
All the best
Dear Igor, Thanks for your comment. We found your blog very interesting (in the more western countries we neglect many of the soviet tenors you write about)! Unfortunately, in our blog we don't have any link to any other site, so we can't accept your request. Nevertheless, we recommend our visitors to go to your soviet-tenors.blogspot.com.
ResponderEliminarKind regards, Fanáticos da Ópera
Yo fui a ver la Sonnambula en el Liceu de Barcelona y fue extraordinária sobretodo las dos últimas funciones. Flórez es el mejor tenor belcantista sin lugar a dudas y Ciofi hizo una Sonnambula muy bien interpretada aunque los primeros dias estuvo un poco enferma. Por último Eleonora Buratto es una cantante digna de cantar lo que quiera y en qualquier gran teatro. Funciones de las que no te olvidas de por vida.
ResponderEliminarYo estuve en la Sonnambula del Liceu de Barcelona mas de una noche y fue una experiéncia musical muy gratificante. La ópera la encuentro de una gran belleza. Y a nivel interpretativo Flórez estuvo increible como siempre sobretodo en las 2 últimas funciones. Y por otra parte Ciofi todo y estar enferma los primeros días hizo una gran interpretación de Amina, dándolo absolutamente todo. Para terminar quiero destacar la gran voz de Eleonora Buratto que me sorprendió muy gratamente.
ResponderEliminar