(review in english below)
A produção da Deutsche Oper, de Soren Schuhmacher sobre uma produção de Peter Beauvies de 1979, é
clássica, vistosa e agradável. No primeiro acto há casas de um lado e a fábrica
de tabaco do outro e pelo palco existem várias árvores. A fábrica tem uma
fachada que mais parece a de um convento (e que também servirá para a praça de
touros no 4º acto). Mas os cenários são agradáveis e os jogos de luzes bem
conseguidos.
O maestro William Spaulding
deu-nos uma leitura correcta da obra e tiveram bons desempenhos a Orquestra, o
Coro e o Coro de Crianças da Deutsche Oper Berlin.
Para mim a revelação da noite foi o mezzo francês Clémentine Margaine. A cantora tem uma
boa figura e fez uma Carmen excelente. A voz é quente, escura, potente e não
perde qualidade em qualquer registo. A caracterização da personagem foi muito
boa e a presença cénica perfeita. Só ela valeu o espectáculo.
O Don José do tenor Gaston
Rivero foi muito decente. A voz tem um registo médio interessante, no agudo
tende mais a gritar que a cantar mas, ainda assim, esteve bem. Foi expressivo
na interpretação cénica, apesar de não ser ajudado pela figura.
O Escamillo do barítono holandês Bastiaan Everink esteve ao bom nível dos outros solistas. A
interpretação foi correcta mas não vibrante.
O baixo-barítono croata Marko
Mimica foi outro cantor que se destacou pela positiva no papel de Zuniga,
pelas qualidades vocais e cénicas que revelou.
O menos interessante da noite foi Paul Kaufmann como Remendado. O papel é secundário mas, ainda
assim, destoou. O cantor é excessivamente gordo e teve uma postura pouco
adequada ao papel.
Merecem ainda uma nota elogiosa pelas boas interpretações
que tiveram Zheng Zhong Zhou como
Moralès, Hulkar Sabirova como
Frasquita e Rachel Hauge como Mercédès.
Começou bem este meu périplo por 5 óperas em Berlim.
****
Carmen by G Bizet has often been commented upon this blog, here, here and here.
The Soren Schuhmacher’s production of Deutsche Oper, on a production of Peter Beauvies of 1979 is classic, fine and pleasant. In the first act there are houses on one side and on the other the tobacco factory and on the stage there are several trees. The factory has a facade that looks more like that of a convent (and which also serves to the bullring in the 4th act). But the scenery is nice and the lighting is very successfull.
Conductor William Spaulding gave us a correct interpretation of the work and the Orchestra, Choir and Children's Choir of the Deutsche Oper Berlin had good performances.
For me the revelation of the evening was French mezzo Clémentine Margaine. The singer has a good figure and made a superb Carmen. The voice is warm, dark, powerful and does not lose quality in any register. The characterization of Carmen was very good and her stage presence was perfect. She, alone, was worth the performance.
Tenor Gaston Rivero’s Don José was very decent. The voice has an interesting timbre. In the acute register he had a tendency to shout over the singing but still did well. He had a good stage performance despite not being helped by the figure.
Soprano Martina Welschenbach was a correct Michaëla, humble and in tune, with a very soft to enjoyable voice.
Escamillo was Dutch baritone Bastiaan Everink and he was at the good level of the other soloists. His scenic performance was correct but not vibrant.
Croatian bass-baritone Marko Mimica was another singer who stood out positively in the role of Zuniga revealing interesting vocal and scenic qualities.
The least interesting of the night was Paul Kaufmann as Remendado. The role is secondary but still he had a different. The singer is too big and had an attitude unsuited to the role.
Also worth a note for their good interpretations Zheng Zhong Zhou as Moralès, Hulkar Sabirova as Frasquita and Rachel Hauge as Mercédès.
It was a good start for my five operas in
****
Vi há dias a prestação de Marko Mimica na final do Cardiff Singer of the World e gostei muito.
ResponderEliminarhttp://www.bbc.co.uk/programmes/p01bstkm
I did get to see Carmen one time, but the performance was terrible. I remember a great deal of dialogue. I would love to see a high quality production of this opera.
ResponderEliminarany chance to have a tape of this - for the french mezzo please! herbert
ResponderEliminarno tape, sorry
Eliminar