sábado, 3 de setembro de 2011

Ópera de Paris - Temporada 2011 / 2012



(text in English below)

A próxima temporada de Paris, com espectáculos repartidos entre a Ópera da Bastilha e o Palácio Garnier, conta com 19 óperas e é muito rica e diversificada.

Abre com Salome de R. Strauss, em Setembro (8, 11, 14, 17, 20, 23, 26 e 30), com grandes nomes nos solistas: Stig Andersen (Herodes), Juha Uusitalo (Jochanaan) e Angela Denoke (Salome). É sempre um espectáculo marcante onde a genial partitura de Strauss domina.



Em Setembro (10, 12, 15, 20, 23, 26 e 30) e Outubro (5 e 8), no Palácio Garnier, estará em cena La Clemenza di Tito, de Mozart. Klaus Florian Vogt no protagonista deverá oferecer uma interpretação de grande qualidade desta obra de Mozart.



De Setembro (22 e 28) a Outubro (1, 4, 7, 10, 13, 16, 19, 22 e 25) Faust, de Gunod, com Roberto Alagna (Faust), Paul Gay (Méphistophélès) e Inva Mula (Marguerite) entre outros. Uma obra marcante do reportório francês com solistas de primeira água.



Em Outubro (6, 9, 12, 17, 20, 23, 26 e 29) haverá um Tannhäuser, de Wagner, verdadeiramente de luxo, com Christopher Ventris (Tannhäuser), Sophie Koch (Venus), Nina Stemme (Elisabeth), Stéphane Degout (Wolfram von Eschenbach) e Christof Fischesser (Hermann). Também a encenação, apesar de moderna, é interessante e bem conseguida. Imperdível!



De Outubro (14, 21, 24 e 28) a Novembro (2 e 5) será a vez de Lulu, de Berg, no Palácio Garnier.



La Forza del Destino, de Verdi, estará em cena em Novembro (14, 17, 20, 23, 26 e 29) e Dezembro (2, 5, 8, 11, 15 e 17) com nomes sonantes que incluem Violeta Urmana (Leonora), Marcelo Alvarez (alternando com Zoran Todorovitch como Don Alvaro) e Kwangchul Youn (Padre Guardiano).



Entre Novembro (26, e 28) e Dezembro (1, 3, 6, 8, 12, 15 e 17), no Palácio Garnier, é a vez de La Cenerentola, de Rossini.

Já em 2012, de Janeiro (10, 14, 18, 22, 25 e 28) a Fevereiro (2, 5, 10 e 13), haverá uma Manon, de Massenet, que contará com Natalie Dessay na protagonista na maioria das récitas, Giuseppe Filianoti (Le Chevalier des Grieux), Franck Ferrari (Lescaut) e Paul Gay (Le Comte des Grieux).



A Dama de Espadas, de Tchaikovski, estará em cena de Janeiro (19, 23, 26, 29 e 31) a Fevereiro (3 e 6), também com um elenco respeitável.

Entre Janeiro (27 e 30) e Fevereiro (2, 5, 7, 10 e 13), no Palácio Garnier, La Cerisaie, de Fénelon, uma obra desconhecida para mim.

Rigoletto, de Verdi, poderá ser visto de Janeiro (27 e 30) a Fevereiro (1, 4, 7, 11, 14, 18, 20 e 23). Tem um trio de luxo nos solistas: Piotr Beczala (Il Duca di Mantova), Zeljko Lucic (Rigoletto) e Nino Machaidze (Gilda), o que garante, à partida, um bom espectáculo.



De Fevereiro (28) a Março (2, 5, 8, 11, 14 e 16) sobe ao palco Pélleas et Mélisande, de Debussy com, entre outros, Stéphane Degout (Pelléas), Elena Tsallagova (Mélisande) e Anne Sofie von Otter (Geneviève).

A opereta A Viúva Alegre, de Lehár poderá ser apreciada em 29 de Fevereiro e em Março (2, 5, 8, 11, 14, 16, 19, 22, 26 e 29) no Palácio Garnier.

Entre Março (13, 18, 21, 23 e 25) e Abril (3, 8, 12, 14, 16, 19 e 21) estará em cena Don Giovanni, de Mozart, com um elenco de excepção, incluíndo Peter Mattei (Don Giovanni), Paata Burchuladze (Il Commendatore), Patricia Petibon (Donna Anna), Bernard Richter / Saimir Pirgu (Don Ottavio), Véronique Gens (Donna Elvira) e David Bizic (Leporello). Mais uma obra de Mozart a não perder.



Cavalleria Rusticana de Mascagni com Violeta Urmana (Santuzza), Marcello Giordani (Turiddu) e Stefania Toczyska (Lucia), e Pagliacci de Leoncavallo com Inva Mula (Nedda) e Vladimir Galouzine (Canio) estarão em cena em Abril (13, 17, 20, 23, 26 e 28) e Maio (2, 6 e 11).

De Maio (24, 26 e 29), Junho (1, 4, 6, 10, 13, 16, 19, 22, 25 e 28) a 2 de Julho será a vez de Il Barbiere di Siviglia, de Rossini.

Entre Junho (9, 13, 17, 19, 22, 24, 27 e 29) e Julho (1, 4, 7 e 9) subirá ao palco do Palácio Garnier Hyppolite et Aricie, de Rameau.

Arabella, de R. Strauss, estará em cena de Junho (14, 17, 20, 24, 27 e 30) a Julho (4, 7 e 10). Conta com intérpretes de peso, entre eles Kurt Rydl (Conde Waldner), Renée Fleming (Arabella) e Michael Volle (Mandryka). Para os apreciadores de Strauss, será uma óptima ocasião para desfrutarem de um excelente espectáculo.



A temporada encerra com O Amor das Três Laranjas, de Prokofiev, de Junho (23, 26 e 29) a Julho (3, 6, 9, 11 e 13).



É uma temporada de elevada qualidade, com óperas representativas de todos os períodos mais marcantes. Será possível, por várias vezes, assistir a 2 ou 3 espectáculos em dias consecutivos, o que poderá constituir uma mais valia para quem se deslocar a Paris por períodos curtos e pretender ver mais do que uma ópera.

Todos os pormenores podem ser consultados no site da Ópera de Paris:




Ópera de Paris - 2011 / 2012 Season

 The 2011/2012 season in Paris, with performances in the Ópera Bastille and the Palais Garnier, has 19 operas and is a very rich and diverse season.

It opens with Salome, by R. Strauss (September 8th, 11th, 14th, 17th, 20th, 23th, 26th and 30th), with big names among the soloists: Stig Andersen (Herod), Juha Uusitalo (Jochanaan) and Angela Denok (Salome). It is always an occasion where the remarkable genius of Strauss' score dominates.

On September (10th, 12th, 15th, 20th, 23th, 26th and 30th) and October (5th and 8th) at the Palais Garnier, La Clemenza di Tito, by Mozart, with Klaus Florian Vogt in the leading role, must offer a high quality performance of this work of Mozart.

From September (22th and 28th) to October (1st, 4th, 7th, 10th, 13th, 16th, 19th, 22th and 25th) Faust, of Gunod, will be on stage, with Roberto Alagna (Faust), Paul Gay (Méphistophélès) and Inva Mula (Marguerite) among others.
A remarkable work of the French repertoire with soloists of great quality.

In October (6th, 9th, 12th, 17th, 20th, 23th, 26th and 29th) there will be a truly excellent Tannhäuser, by Wagner, with Christopher Ventris (Tannhäuser), Sophie Koch (Venus), Nina Stemme (Elisabeth), Stéphane Degout (Wolfram von Eschenbach) and Christof Fischesser (Hermann). The staging, although modern, is interesting and works. A Must See!

From October (14th, 21th, 24th and 28th) to November (2nd and 5th) Berg's Lulu will be seen at the Palais Garnier.

La Forza del Destino, by Verdi, will be on stage in November (14th, 17th, 20th, 23th, 26th and 29th) and December (2nd, 5th, 8th, 11th, 15th and 17th) with sound soloists including Violeta Urmana (Leonora), Marcelo Alvarez (alternating with Zoran Todorovitch as Don Alvaro) and Kwangchul Youn (Padre Guardiano).

Between November (26th and 28th) and December (1st, 3rd, 6th, 8th, 12th, 15th and 17th) at the Palais Garnier, is the turn of Rossini's La Cenerentola.

In January (10th, 14th, 18th, 22th, 25th and 28th) and February (2nd, 5th, 10th and 13th), Massenet's Manon will be on stage. Natalie Dessay will sing the leading role in most of the performances, together with Giuseppe Filianoti (Le Chevalier des Grieux), Franck Ferrari (Lescaut) and Paul Gay (Le Comte des Grieux).

The Queen of Spades, by Tchaikovsky, will be on stage in January (19th, 23th, 26th, 29th and 31st) and February (3th and 6th), also with a respectable cast.

In January (27th and 30th) and February (2nd, 5th, 7th, 10th and 13th) at the Palais Garnier, it is time for La Cerisaie, by Fenelon, a piece of work unknown to me.

Verdi's Rigoletto can be seen in January (27th and 30th) and in February (1st, 4th, 7th, 11th, 14th, 18th, 20th and 23th). It has a trio of excellent soloists: Piotr Beczala (Il Duca di Mantova), Zeljko Lucic (Rigoletto) and Nino Machaidze (Gilda), which ensures performances of great quality.

From February (28th) to March (2nd, 5th, 8th, 11th, 14th and 16th) Debussy's Pelléas et Melisande will be on stage with, among others, Stéphane Degout (Pelléas), Elena Tsallagova (Melisande) and Anne Sofie von Otter ( Genevieve).

The operetta The Merry Widow, by Lehár, will be seen on February 29th and March (2nd, 5th, 8th, 11th, 14th, 16th, 19th, 22th, 26th and 29th) at the Palais Garnier.

In March (13th, 18th, 21th, 23th and 25th) and April (3rd, 8th, 12th, 14th, 16th, 19th and 21th) will be on stage Mozart's Don Giovanni, with an exceptional cast, including Peter Mattei (Don Giovanni), Paata Burchuladze (Il Commendatore), Patricia Petibon (Donna Anna), Bernard Richter / Saimir Pirgu (Don Ottavio), Véronique Gens (Donna Elvira) and David Bizic (Leporello). One more work of Mozart not to be missed.

Cavalleria Rusticana by Mascagni, with Violeta Urmana (Santuzza), Marcello Giordani (Turiddu) and Stefania Toczyska (Lucia), and Pagliacci by Leoncavallo, with Inva Mula (Nedda) and Vladimir Galouzine (Canio) will be seen in April (13th, 17th, 20th, 23th, 26th and 28th) and May (2nd, 6th and 11th.

In May (24th, 26th and 29th), June (1st, 4th, 6th, 10th, 13th, 16th, 19th, 22nd, 25th and 28th) and July (2nd) will be the time for Il Barbiere di Siviglia, by Rossini.

From June (9th, 13th, 17th, 19th, 22th, 24th, 27th and 29th) to July (1st, 4th, 7th and 9th) Hippolyte et Aricia, by Rameau. will be on stage at Palais Garnier.

Arabella, by R. Strauss, will be seen from June (14th, 17th, 20th, 24th, 27th and 30th) to July (4th, 7th and 10th). The opera will have sound soloists, among them Kurt Rydl (Count Waldner), Renée Fleming (Arabella) and Michael Volle (Mandryka). For lovers of Strauss, it is an occasion to enjoy a great performance.

The season ends with The Love for Three Oranges by Prokofiev, in June (23th, 26th and 29th) and July (3rd, 6th, 9th, 11th and 13th).

It is a season of high quality, with representative operas of all remarkable periods. Is it possible, several times, to see 2 or 3 different performances on consecutive days, which could be an extra bonus for those who want to go to Paris for a short period and see more than one opera.

All details can be found at the website of the Ópera de Paris:
http://www.operadeparis.fr/cns11/live/onp/Saison_2011_2012/Operas/index.php?&lang=fr

4 comentários:

  1. Pélleas et Melisande estão na moda...
    Até agora, esta parece-me a temporada mais apetitosa. :-)

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  2. @ Plácido,
    Welcome back!
    É uma excelente temporada, mas nos próximos dias surgirão outras de qualidade idêntica ou talvez superior.

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  3. Caro fanáticoum,
    ainda não será desta vez que irei a Paris, epara assistir a uma ópera quem sabe de Wagner, no Ópera de Paris! O teatro Municipal do Rio de Janeiro é muito semelhante, arquitetônicamente,ao teatro parisiense, ambos são lindos!
    Um abraço de todos do atelier

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  4. Uma excelente temporada! La Clemenza di Tito, Tannhauser, Manon, Rigoletto e Don Giovanni parecem-me as melhores produções. Aguardamos com expectativa as suas críticas do Fausto, La Clemenza e Tannhauser.

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