segunda-feira, 20 de março de 2017

Venda de bilhetes para o Otello na Royal Opera House, Londres: O efeito “Jonas Kaufmann” / Ticket sales for Otello at the Royal Opera House, London: The "Jonas Kaufmann" effect

(Fotografia / photo: Royal Opera House)

(Text in English below)

Há, e sempre houve, grandes admiradores da ópera, aqueles que em língua inglesa são designados por opera buffs. Mas, para além deles, um elevado número de espectadores  aderiram a esta forma superior de arte na segunda metade do século passado, impulsionados pela projecção alcançada por dois grandes cantores: Maria Callas e Luciano Pavarotti.

Actualmente, apesar da miríade de oferta mediática e de espectáculos diversificados, inexistente nessa época, continuamos a ter uma legião de fãs da ópera. A qualidade de alguns cantores actuais está ao nível dos melhores de sempre e, na era da internet, tudo é aparentemente mais fácil e acessível.

E há alguns cantores que fazem hoje esgotar em poucos minutos qualquer teatro de ópera. Cito apenas quarto nomes, Anna Netrebko, Jonas Kaufmann, Juan Diego Florez e Nina Stemme.

(Fotografia / photo: Royal Opera House)

Com a possibilidade de aquisição de bilhetes pela internet, a acessibilidade é imediata e universal e, também por isso, a dificuldade em obtê-los é maior. Faço estes comentários porque no Verão de 2017 a Royal Opera House levará à cena uma produção do Otello de Verdi com dois elencos. Num o protagonista será o Jonas Kaufmann e no outro o Gregory Kunde.

Poucos minutos após a abertura da bilheteira para o restrito grupo dos Friends of Covent Garden, em 7 de Março, todas as 6 récitas com o Jonas Kaufmann esgotaram!

Já as récitas com o Gregory Kunde, estavam assim:








A abertura da bilheteira para o público em geral será no dia 28 de Março mas, se pensava comprar um bilhete para ver uma récita com o Kaufmann, desencante-se…


 The "Jonas Kaufmann" effect at the Opera: ticket sales for Otello at the Royal Opera House, London, summer of 2017

There are, and always have been, great admirers of opera, those who in English are called opera buffs. But in addition to them, a large number of people adhered to this superior form of art in the second half of the last century, boosted by the projection reached by two great singers: Maria Callas and Luciano Pavarotti.

Today, despite myriad media offerings and diversified shows, nonexistent at that time, we continue to have a legion of opera fans. The quality of some current singers is at the level of the best ever and, in the internet age, everything is apparently easier and more accessible.

And there are some singers that sell out in a few minutes any opera house. I quote only four names, Anna Netrebko, Jonas Kaufmann, Juan Diego Florez and Nina Stemme.

With the possibility of acquiring tickets over the internet, accessibility is immediate and universal, and therefore the difficulty in obtaining them is greater. I make these comments because in the summer of 2017 the Royal Opera House will present a production of Verdi's Otello with two casts. In the leading role will be Jonas Kaufmann or Gregory Kunde.

A few minutes after the opening of the box office for the restricted group of Friends of Covent Garden on March 7, all 6 performances with Jonas Kaufmann sold out!

However, the performances with Gregory Kunde, were like this:


The sale of tickets to the general public will begin on March 28, but if you were planning to buy a ticket to see a performance with Kaufmann, forget it ...

9 comentários:

  1. Entretanto, uma não desconsiderável porção desses bilhetes seguiu direitinha para venda pelo quíntuplo do preço nos mercados paralelos -também esses online.

    ResponderEliminar
  2. The performances with Kaufmann are NOT sold out - only the Friends' allocation of tickets. Tickets will be available on 28th March (9.00 am GMT)and you can buy a ticket now:
    http://www.roh.org.uk/packages/1802
    http://www.roh.org.uk/packages/1801
    As actuações com Kaufmann não estão esgotadas - apenas a atribuição de bilhetes dos Amigos. Os ingressos estarão disponíveis no dia 28 de março (9h00 GMT) e você pode comprar um bilhete agora:
    http://www.roh.org.uk/packages/1802
    http://www.roh.org.uk/packages/1801

    ResponderEliminar
    Respostas
    1. I am sorry but even in these sites there are no tickets available for the performances with Kaufmann. We will see on March 28th...

      Eliminar
  3. Este comentário foi removido pelo autor.

    ResponderEliminar
    Respostas
    1. I am sorry but tickets are not available in the sites you mention. Here is the message that we find there:"Sorry tickets are currently unavailable. Returns may be available later."
      Furthermore, in the March news for Friends of Covent Garden there is the following information: "The booking for the Summer Season is now open for all Friends. Some performances of Otello are now sold out, but there is still availability for performances featuring Gregory Kunde in the title role under the baton of Antonio Pappano".
      We will see on March 28th...

      Eliminar
  4. I hope no-one is discouraged by your blog from trying to buy tickets for Kaufmann's Otello. We certainly will see on 28th March. The Royal Opera House is a publicly funded and cannot be run as a private members club for "Friends" - tickets must be available to the general public. I bought 2 tickets for a Kaufmann Otello (2nd July) on 18th March (as part of a 3 opera package) - 11 days after all performances were supposedly sold out.

    ResponderEliminar
    Respostas
    1. The point is precisely the opposite. We wish there were more tickets on sale for Otello at the ROH! We would also like to buy them!
      It was not necessary to delete your previous comment just because we could not confirm what you wrote.

      Eliminar
  5. Tive essa experiência quando comprei os bilhetes para o Lohengrin em Paris com o Kaufmann. Quando a venda para o público em geral abriu na internet não só muitos dos lugares já estavam indisponíveis por terem sido adquiridos por “amigos da ópera” ou equivalente, como os disponíveis desapareceram integralmente no espaço de 20 minutos. Isto para além de serem substancialmente mais caros do que os relativos às récitas com o elenco alternativo.
    Também com os bilhetes para Bayreuth sucede o mesmo. Desde há uns anos que o Festival reservou algumas récitas para venda de bilhetes exclusivamente pela internet, à margem do mecanismo tradicional de lista de espera. Todavia, a procura é tanta que não só o sistema informático bloqueia, parando processos de compra a meio, como os bilhetes vão deixando de estar disponíveis a um ritmo alucinante e mesmo depois de terem sido seleccionados por cada utilizador.
    Numa perspectiva positiva, é sinal de que a ópera continua a ter um público ávido de espectáculos e que está longe de ser uma forma musical moribunda.

    ResponderEliminar
  6. March 28th at 9:10: all performances with Jonas Kaufmann sold out!

    ResponderEliminar