quinta-feira, 11 de agosto de 2022

O OURO DO RENO / DAS RHEINGOLD – Festival de Bayreuth / Bayreuther Festspiele, Agosto / August 2022

(review in English below)

A nova produção do Festival de Bayreuth do ciclo do Anel do Nibelungo de R Wagner foi encenada pelo jovem austríaco Valentin Schwartz. É uma encenação moderna, muito afastada da concepção de Wagner. Apenas assisti ainda à primeira ópera, o Ouro do Reno, que me deixou perplexidade e muitas dúvidas, que espero ver clarificadas com o decorrer do ciclo.


A ópera abre não nas águas do Reno mas com um filme de um liquido amniótico onde dois gémeos em gestação (Wotan e Alberich?) se agridem. A primeira cena passa-se numa pequena piscina onde Alberich é gozado pelas 3 filhas do Reno (empregadas de uma creche?) e por um grupo de 6 meninas loiras. Há uma 7ª criança, um rapaz de cabelos pretos e um boné amarelo e preto, com comportamento agressivo, que não se mistura com as restantes. No final é raptado pelo Alberich. Não há ouro, como não há nenhum dos outros adereços tradicionais da obra.

A 2ª e a 4ª cenas passam-se numa sala moderna, na garagem e num quarto anexo. Todos são personagens familiares muito abastados que interagem uns com os outros, há muitos criados e criadas mas não fazem nada. O Wotan é loiro, de calções. O Donner é jogador de golfe. Os gigantes, cabelos pretos, são os ocupantes do carro e parecem 2 mafiosos. É tudo muito estático. Claro que não há fogo nem elmo nem espada, apenas pistolas, muitas.

A 3ª cena é a mais bizarra para mim. O Nibelheim é uma creche envidraçada onde há 8 meninas loiras (serão as Valquírias?) a desenhar umas máscaras vermelhas aladas. São mal tratadas pelo rapaz de boné, que destrói os desenhos e grande parte do cenário, mas que aqui até parece ser filho de Alberich (será o Hagen em criança?). Enfim, muito difícil de entender, aparentemente sobre violência infantil, e qualquer semelhança com o original é mera coincidência. Veremos o que acontece nas próximas óperas...

A orquestra excelente e o maestro Cornelius Meister também teve uma direcção muito boa, mas muita gente não gostou. No final foi muito vaiado, no meio dos aplausos.

Os cantores muito bons, como seria de esperar. Admirei especialmente a soprano Elisabeth Teige (Freia) com uma voz brutal e bem timbrada, a mezzo Christa Mayer foi uma Fricka muito correcta e expressiva, e a mezzo Okka von der Damerau (Erda) também se impôs pela qualidade. 

O baixo Egils Silins foi um Wotan correcto mas de voz algo desgastada, o barítono Ólafur Sigurdarson foi um Alberich muito expressivo tanto no desempenho cénico (e a sua parte é exigente) como no vocal e o tenor Arnold Bezuyen fez um Mime excelente. O baixo Wilhelm Schwinghammer esteve bem como Fafner, qualitativamente acima do outro gigante, o baixo Jens-Erik Aasbo (Fasolt). 

Num patamar inferior esteve o baixo-barítono Raimund Nolte (Donner), o tenor Attilio Glaser (Froh) e, sobretudo, o tenor Daniel Kirch (Loge) que por vezes quase se não ouvia. Finalmente as 3 Filhas do Reno Lea-ann Dunbar (Woglinde), Stephanie Houtzeel (Wellunde) e Katie Stevenson (Flossilde) foram óptimas.




****

DAS RHEINGOLD  / THE RHEIN GOLD– Bayreuth Festival, August 2022

The new Bayreuth Festival production of the Ring of the Nibelung cycle was staged by the young Austrian Valentin Schwartz. It is a modern staging, far away from Wagner's conception. I only watched the first opera, Das Rheingold, which left me with perplexity and many doubts, which I hope to see clarified as the cycle progresses.

The opera opens not on the waters of the Rhine but within an amniotic fluid film in which two unborn twins (Wotan and Alberich?) attack each other. The first scene takes place in a small swimming pool where Alberich is teased by 3 daughters of the Rhein (employees at a daycare centre?) and by a group of 6 blonde girls. There is a 7th child, a boy with black hair and a yellow and black cap, with aggressive behavior, which does not mix with the others. In the end he is kidnapped by Alberich. There is no gold, as there are none of the work's other traditional props.

The 2nd and 4th scenes take place in a modern room, in the garage and in an annex bedroom. All are rich familiar characters that interact with each other, there are many maids but they do nothing. Wotan is blond, in shorts. Donner is a golfer. The giants, black hair, are the occupants of the car and look like 2 mobsters. It's all very static. Of course there is no fire or helmet or sword, only pistols, lots of them.

The 3rd scene is the most bizarre for me. The Nibelheim is a glassed-in daycare where there are 8 blonde girls (the Valkyries?) designing winged red masks. They are badly treated by the boy in the cap, who destroys the drawings and a large part of the scenery, but who here even seems to be Alberich's son (Hagen as a child?). Anyway, very difficult to understand, apparently about child violence, and any resemblance to the original is purely coincidental. We'll see what happens in the next operas...

The excellent orchestra and conductor Cornelius Meister also had a very good direction, but a lot of people didn't like it. In the end there was a lot of booing, amidst the applause.

The singers very good, as you would expect. I especially admired the soprano Elisabeth Teige (Freia) with a fabulous and well-timbred voice, mezzo Christa Mayer was a very correct and expressive Fricka, and mezzo Okka von der Damerau (Erda) also stood out for her quality.

Bass Egils Silins was a correct Wotan but with a slightly worn voice, baritone Ólafur Sigurdarson was a very expressive Alberich both in the scenic performance (and his part is demanding) and in the vocal and  tenor Arnold Bezuyen was an excellent Mime. Bass Wilhelm Schwinghammer was fine as Fafner, qualitatively above the other giant, bass Jens-Erik Aasbo (Fasolt).

On a lower level of quality were bass-baritone Raimund Nolte (Donner), tenor Attilio Glaser (Froh) and, above all, tenor Daniel Kirch (Loge), who was sometimes barely heard. 

Finally the 3 Daughters of the Rhein Lea-ann Dunbar (Woglinde), Stephanie Houtzeel (Wellunde) and Katie Stevenson (Flossilde) were great.

****

domingo, 24 de julho de 2022

COSÌ FAN TUTTE, Royal Opera House, Julho / July 202


(review in English below)

Foi com grande gosto que revi a produção da Royal Opera House de Londres da ópera Così fan Tutte de Mozart.



A encenação de Jan Philipp Gloger é muito agradável, mistura épocas e recorre ao espectáculo dentro do espectáculo.

Logo durante a abertura aparecem os cantores, vestidos à época, a agradecer os aplausos do público, fazendo os gestos habituais da ocasião. Depois percebemos que estes não são os solistas, os dois casais aparecem na plateia e são espectadores da Royal Opera. Os quadros sucessivos são muito variados, misturando épocas: um bar actual, uma estação de comboios de meados do século passado, o jardim do Éden com maçãs, dinheiro e a serpente, um teatro barroco e o final com um painel gigante onde está iluminado Cosi Fan Tutte(i). É uma encenação vistosa, alegre e muito diversificada. 



O maestro Richard Hetherington (em substituição de Julia Jones) foi óptimo e a orquestra esteve em grande nível.


Os cantores solistas foram todos excelentes. Os dois pares de noivos eram jovens, o que deu grande credibilidade à interpretação cénica. O baixo-barítono alemão Gordon Bintner foi um Guglielmo de voz bonita, firme e potente. Presença sempre muito ágil e insinuante, muito favorecido pela sua figura.

O tenor russo Bogdan Volkov fez um Ferrando muito lírico embora tenha sido o cantor que menos me impressionou, apesar de muito bom.

Jennifer Davis, soprano irlandesa, é um colosso a cantar! Voz enorme, ágil e afinada. Excelente na emotividade da aria Per pietà, ben mio, perdona, foi fabulosa em toda a récita.

A mezzo franco-canadiana Julie Boulianne foi uma Dorabella de voz bonita que esteve sempre bem e afinada ao longo de toda a récita. Em cena, uma interpretação muito boa.

O veterano barítono italiano Lucio Gallo foi um Don Alfonso muito bem adaptado à personagem e cantou sempre ao mais alto nível

A soprano italiana Serena Gamberoni foi talvez a melhor Despina que vi e ouvi. Excelente movimentação em palco, muito enérgica e a interpretação vocal também de uma qualidade elevada. 







Um excelente espectáculo!

*****

COSI FAN TUTTE, Royal Opera House, July 2022

It was with great pleasure that I reviewed the production at the Royal Opera House in London of Mozart's opera Così fan Tutte.

Jan Philipp Gloger's staging is very pleasant, mixing different time periods and picturing the performance in the performance within the show. During the overture, the singers appear, dressed in 18th century clothes, thanking the audience for the applause, making the gestures they usually do on this occasion. Later we realize that these are not the soloists, the two couples appear in the audience and are members of the public of the Royal Opera. The successive parts are very varied, mixing periods: a modern bar, a train station from the middle of the last century, the garden of Eden with apples, money and the snake, a baroque theater, and the end with a giant panel where Cosi Fan Tutte(i) is lit. It's a showy, cheerful and very diverse staging.

Conductor Richard Hetherington (replacing Julia Jones) was great and the orchestra was at a high level.

The soloist singers were all excellent. The two pairs of bride and groom were young, which gave great credibility to the scenic interpretation. German bass baritone Gordon Bintner was a Guglielmo with a beautiful, firm and powerful voice. His presence was always very agile and insinuating, much favored by his figure.

Russian tenor Bogdan Volkov was a very lyrical and beautiful-voiced Ferrando, although he was the singer who least impressed me, despite being very good.

Jennifer Davis, Irish soprano, is a singing colossus! Huge voice, beautiful, agile and in tune. Excellent in the emotionality of the aria Per pietà, ben mio, perdona, she was fabulous throughout the performance.

French-Canadian mezzo Julie Boulianne was a Dorabella with a beautiful voice that was always well and in tune throughout the entire opera. On stage, a very good performance.

Veteran Italian baritone Lucio Gallo was a Don Alfonso very well adapted to the character and always sang at the highest level.

Italian soprano Serena Gamberoni was perhaps the best Despina I have seen and heard. Excellent movement on stage, very energetic and the vocal interpretation was also of a high quality.

An excellent performance!

*****


Resultados de traduçãCOSI FAN TUTTE, Royal Opera House, July / July 2022 It was with great pleasure that I reviewed the production at the Royal Opera House in London of Mozart's opera Così fan Tutte. Jan Philipp Gloger's staging is very pleasant, mixing seasons and using the show within the show. Right during the opening, the singers appear, dressed at the time, thanking the audience for the applause, making the gestures they usually do on this occasion. Later we realize that these are not the soloists, the two couples appear in the audience and are spectators of the Royal Opera. The successive paintings are very varied, mixing periods, a current bar, a train station from the middle of the last century, a modern bar, the garden of Eden with apples, money and the snake, a baroque theater and the end with a giant panel where Cosi Fan Tutte(i) is lit. It's a showy, cheerful and very diverse staging, but a little confusing. Conductor Richard Hetherington (replacing Julia Jones) was great and the orchestra was at a high level. The solo singers were all excellent. The two pairs of bride and groom were young, which gave great credibility to the scenic interpretation. German bass baritone Gordon Bintner was a Guglielmo with a beautiful, firm and powerful voice. His presence was always very agile and insinuating, much favored by his figure. Russian tenor Bogdan Volkov made a very lyrical and beautiful-voiced Ferrando, although he was the singer who least impressed me, despite being very good. Jennifer Davis, Irish soprano, is a singing colossus! Huge voice, beautiful, agile and in tune. Excellent in the emotionality of the aria Per pietà, ben mio, perdona, she was fabulous throughout the performance. The French-Canadian mezzo Julie Boulianne was a Dorabella with a beautiful voice that was always well and in tune throughout the entire performance. On stage, a very good performance. Veteran Italian baritone Lucio Gallo was a Don Alfonso very well adapted to the character and always sang at the highest level. Italian soprano Serena Gamberoni was perhaps the best Despina I have seen and heard. Excellent movement on stage, very energetic and the vocal interpretation is also of a high quality. An excellent show! *****

sábado, 16 de julho de 2022

MADAMA BUTTERFLY, Royal Opera House, Julho / July 202

(review in English below)

Das várias vezes que assisti a esta bela produção da Madama Butterfly de G. Puccini na Royal Opera House, esta foi a pior. É uma opera que muito gosto, sobretudo da música. 

O maestro Dan Ettinger não fez total justiça à obra e a orquestra também não esteve isenta de responsabilidades.

Em relação aos solistas, Eri Nakamura (substituiu Lianna Haroutounian) foi uma Cio Cio San boa, tanto na interpretação vocal como cénica. Tem uma voz expressiva e foi capaz de transmitir os vários estados emotivos da personagem qb.




Gianluca Terranova foi um Pinkerton muito aquém do desejável. Não cantou bem, a voz teve uma emissão irregular, o timbre é feio e era frequentemente abafada pela orquestra. Em cena não teve a menor capacidade de se envolver ou de transmitir qualquer sentimento, com postura igual quer nos momentos de alegria como nos mais dramáticos. Surpreendo-me como a Royal Opera House contrata cantores tão fracos, não é nada frequente.

Gyula Nagi foi um Sharpless de boa figura mas banal no canto, sem empolgar. 

Patricia Brandon (substitui Kseniia Nikolaieva) fez uma Suzuky aceitável, embora com alguma irregularidade na emissão vocal.

 Alexander Kravets mal se ouviu e também não conseguiu entusiasmar no papel de Goro.

Alan Pingarrón (Príncipe Yamadori) e Rachel Lloyd (Kate Pinkerton) completaram o conjunto desinteressante de intérpretes. 







Um espectáculo muito aquém do que é habitual na Royal Opera House.

**


MADAMA BUTTERFLY, Royal Opera House, July 2022


Of the many times I watched this beautiful production of Madama Butterfly by G. Puccini at ROH, this was the worst. It's an opera that I really like, especially the music. Conductor Dan Ettinger did not do full justice to the work and the orchestra was not exempt from responsibility either.

As for the soloists, Eri Nakamura (replaced Lianna Haroutounian) was a good Cio Cio San, both in vocal and scenic interpretation. She has an expressive voice and was able to convey the character's various emotional states.

Gianluca Terranova was a Pinkerton far from desirable. He didn't sing well, the voice had an irregular emission, the timbre is ugly and was often muffled by the orchestra. On stage he didn't have the slightest ability to get involved or to convey any feeling, with an equal attitude both in moments of joy and in the most dramatic.

Gyula Nagi was a Sharpless with a good figure but banal in the singing, without exciting.

Patricia Brandon (replaced Kseniia Nikolaieva) was an acceptable Suzuky, albeit with some irregularity in vocal emission.

 Alexander Kravets was barely heard and he couldn't enthuse in the role of Goro either.

Alan Pingarrón (Prince Yamadori) and Rachel Lloyd (Kate Pinkerton) completed the uninteresting ensemble of performers.

A performance very far from what is usual in Royal Opera House.

**

domingo, 10 de julho de 2022

OTELLO, Royal Opera House, Julho / July 2022

(review in English below)

Assisti ao ensaio geral do Otello de G Verdi na Royal Opera House de Londres. Uma iniciativa interessante mas rara em que, por um preço muito simpatico, se vê toda a opera encenada. A única diferença está na orquestra, em que os músicos estão vestidos “normalmente”.

Esta encenação de Keith Warner já foi anteriormente comentada mais que uma vez no blogue. É muito escura, desinteressante, vazia e pouco eficaz. Faz o contraste entre o negro (Otello) que domina em quase toda a ópera, e o branco (Desdemona) que é mais notório na última cena, no quarto onde  é assassinada, mas não funciona. As próprias personagens principais têm colocações bizarras e frequentemente infelizes no palco.

O maestro Daniele Rustioni cumpriu com eficácia e a orquestra esteve bem. Também muito bem esteve o coro, que tem participações marcantes na opera.

Otello foi cantado pelo tenor Russell Thomas. Foi muito bom, mas não excepcional. Tem uma voz interessante, com um registo médio seguro e notável, mas por vezes deixava-se abafar quando a orquestra tocava mais forte. A interpretação cénica foi boa, embora algo estática.


A soprano Harchuhí Bassénz foi uma Desdemona deslumbrante. Voz impressionante, de elevada potência e beleza, e técnica perfeita. Também no desempenho cénico foi muito credível. Excelente.

O Iago de Christopher Maltman esteve bem em palco, mas o que mais me impressionou foi a sua qualidade vocal. Voz grande, sempre afinada e bem timbrada. Um dos melhores que ouvi neste papel.


Piotr Buszewski fez um Cassio de voz pequena mas com um timbre agradável. Nesta opera, exige-se mais potência vocal, mesmo em papeis como este.

Outra cantora notável foi Monika-Evelin Liiv que interpretou Emilia com grande dignidade e qualidade.







****


OTELLO, Royal Opera House, July  2022

I attended the dress rehearsal of G Verdi's Otello at the Royal Opera House. An interesting but rare initiative in which, for a very nice price, the entire opera is staged, the only difference is in the orchestra, in which the musicians are dressed “normally”.

This staging by Keith Warner has already been commented on more than once on the blog. It's too dark, uninteresting, empty and ineffective. It makes the contrast between the black (Otello) who dominates in most of the opera, and the white (Desdemona) who is more evident in the last scene, in the room where she is murdered, but it doesn't work. The main characters themselves have bizarre and often unfortunate placements on stage.

Conductor Daniele Rustioni performed effectively and the orchestra did well. Also very well was the choir, which has outstanding participation in the opera.

Otello was sung by tenor Russell Thomas. He was very good, but not exceptional. He has an interesting voice, with a firm and remarkable middle register, but sometimes he let himself be drowned out when the orchestra was playing higher. The scenic interpretation was good, although somewhat static.

Soprano Harchuhí Bassénz was a dazzling Desdemona. Impressive voice, of high power and beauty, and perfect technique. Also in the scenic performance she was very credible. Fantastic

Christopher Maltman's Iago did well on stage, but what impressed me the most was his vocal quality. Big voice, always in tune and nice timbre. One of the best I've heard in this role.

Piotr Buszewski played Cassio with a small voice but with a pleasant timbre. In this opera, more vocal power is required, even in smaller roles like this.

Another notable singer was Monika-Evelin Liiv who played Emilia with great dignity and quality.

****