
sexta-feira, 16 de outubro de 2020
sábado, 10 de outubro de 2020
Luiz-Ottavio Faria canta em Portugal
Sinopse: A paixão de uma
jovem pelo filho do inimigo do pai (Stromminger) e a recusa de aceitar um casamento arranjado.
Link do Teatro São
Carlos: https://tnsc.pt/teatro-nacional-de-sao-carlos-sala-principal-la-wally-14-e-16-out-2020-20h-18-out-2020-16h/
A última vez que o baixo brasileiro,
radicado nos Estados Unidos, esteve no Brasil foi em julho do ano passado para
interpretar Sparafucile,
na ópera Rigoletto de Verdi, sob
a regência de Roberto Minczuk e
a direção de Jorge Takla, no Theatro Municipal em São Paulo. Essa
montagem foi realizada em outubro, no Teatro
Solis de Montevideo, no Uruguai, sob regência do maestro uruguaio Martin Jorge.
Em janeiro de deste ano
esteve em Omã, na Península Arábica, interpretando Sarastro, personagem da ópera A Flauta Mágica de Mozart.
A direção musical e regência foi do suíço Diego Fasolis e a direção cênica, do italiano Davide Livermore, assessorado pelo
brasileiro Allex Aguilera.
Em setembro de 2019 cantou Don Carlo no Teatro Cólon, na Coruña, Espanha, com um dos maiores baixos da atualidade, o italiano Ferruccio Furlanetto.
Em abril de 2019 esteve no XXII Festival Amazonas de Ópera,
interpretando Don Ruy Gomes na versão em forma de concerto da ópera Ernani de
Giuseppe Verdi, no Teatro Amazonas, sob regência do maestro Luiz Fernando Malheiro.
Em janeiro de 2019, foi Timur, em Turandot na Ópera de Toulon, na França.
Em 2021, Luiz-Ottavio Faria vai cantar a Missa
Solemnis opus 123 de Beethoven com a Sinfônica de Lahti na Finlândia,
regência do maestro Dima Slobodeniuk.
Será Trinity Moses, na ópera Ascensão e Queda da Cidade de Mahagonny, de
Kurt Weill, com texto de Bertold Bretcht, sob a regência do americano Christopher Franklin e direção do
alemão Henning Brockhaus em dois
teatros na Itália: Regio de Parma e
Reggio Emilia. E estará na ópera
Simon Boccanegra no Festival de Opera A Coruña, na Galícia, Espanha.
Vídeos
Anna
Bolena by G. Donizetti, Luiz-Ottavio Faria, R. Rinaldi, Duetto, Oh! qual parlar
fu il suo!: https://youtu.be/e50cHDokTdY
Don Carlo, Ferruccio Furlanetto & Luiz-Ottavio Faria, Duetto Filippo II e il Grande Inquisitore: https://youtu.be/VTTr4W-X_IY
Don Carlo, Duet Filippo II e Il Grande Inquisitore, Dmitry Belossesky e Luiz-Ottavio Faria: https://youtu.be/J4et-srqGAQ
Don Carlo Duet Filippo II e Il Grande Inquisitore Roberto Scandiuzzi e Luiz Ottavio Faria: https://youtu.be/-IcfxOJFb04
Felipe Bou, Luiz Ottavio Faria, Don Carlo, Filippo II e il Grande inquisitore duet: https://youtu.be/76opXGW5L68
O baixo brasileiro Luiz-Ottavio
Faria, natural de Bom Sucesso, no Rio de Janeiro, estudou canto com professores
consagrados no mundo lírico, tais como Fernando Teixeira, Nilze Mirian
Vianna, Simon Estes e Benjamin Mathews. Formado pela prestigiada ‘The
Juilliard School of Music’, de Nova Iorque, também foi aluno da ‘Escola de
Música Villa-Lobos’, do ‘Conservatorio Brasileiro de Música’ e da
‘Universidade do Rio de Janeiro’, além de frequentar o ‘American Institute of
Music Studies’, AIMS, na Áustria.
A estreia mundial de Luiz-Ottavio Faria
se deu na ópera “Un Ballo in Maschera”, de Verdi, no papel de Tommaso, ao lado
do legendário tenor Carlo Bergonzi e do grande barítono brasileiro
Fernando Teixeira, no Theatro Municipal do Rio de Janeiro,
com temporada
estendida para o Theatro Municipal de Sãoo Paulo. Mais tarde, Commendatore (Don
Giovanni), Ramfis (Aida), Sparafucile (Rigoletto), Sarastro (Die
Zauberflute), Colline (La Boheme), Banquo (Macbeth), Oroveso (Norma) Zaccaria
(Nabucco) e Timur (Turandot).
Em 2018, interpretou Jacopo
Fiesco, da ópera Simon Boccanera, no Teatro Comunale di Bologna, na Itália. E
em maio de 2018, foi Zaccaria na ópera Nabucco, no Teatro Montpellier, na
França.
Site: http://www.ottavio-faria.com/
Facebook:
@LuizOttavioFariaBass
Instagram: @luizottaviofariailbasso
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCK9uoHhJAUVNZSNnZAJrtdw/featured
Ficha técnica de La
Wally:
Teatro São Carlos de Lisboa.
Dias 14, 16 e 18 de outubro
La Wally - Música de Alfredo Catalani, Libreto de Luigi Illica
Drama musical em quatro atos
versão em forma de concerto.
La Wally - Zarina Abaeva
Stromminger - Luiz-Ottavio
Faria
Afra - Patrícia Quinta
Walter - Joana Seara
Giuseppe Hagenbach - Azer Zada
Vincenzo Gellner - Luis
Cansino
Soldado - Nuno Dias
Direção Musical - António
Pirolli
Coro do Teatro Nacional de São
Carlos
Maestro Assistente - Kodo
Yamagishi
Orquestra Sinfónica Portuguesa
(Maestrina Titular Joana
Carneiro)
Link do Teatro São
Carlos: https://tnsc.pt/teatro-nacional-de-sao-carlos-sala-principal-la-wally-14-e-16-out-2020-20h-18-out-2020-16h/
(Texto
de Miriam Bemelmans)
quinta-feira, 24 de setembro de 2020
METropolitan Opera cancela toda a temporada 2020-2021 / METropolitan Opera cancels the entirety of the 2020-21 season
A METropolitan Opera cancela toda a temporada de 2020-2021, como pode ler-se no texto que me foi enviado. Entretanto, divulga a temporada de 2012-2022. Espero que esta consiga ser levada à cena!
Dear Mr. XXX,
We regret to inform you that the Metropolitan Opera has made the extremely difficult decision to cancel the entirety of the 2020–21 season, based on the advice of health officials who advise the Met and Lincoln Center. Because of the many hundreds of performers who are required to rehearse and perform in close quarters and because of the company’s large audience, it was determined that it would not be safe for the Met to resume until a vaccine is widely in use, herd immunity is established, and the wearing of masks and social distancing is no longer a medical requirement. We want nothing more than to get back to creating operatic magic as only the Met can, but the safety of our company and the audience we serve must come first.
In the meantime, we are pleased to be able to announce the Met’s 2021–22 season, which will open September 27, 2021, with the Met premiere of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones, conducted by Met Music Director Yannick Nézet-Séguin and starring baritone Will Liverman and sopranos Angel Blue and Latonia Moore. The season will feature six new productions, including Met premieres of Matthew Aucoin’s Eurydice and Brett Dean’s Hamlet, the company’s first-ever performances of the original five-act, French-language version of Verdi’s Don Carlos, and new stagings of two repertory mainstays: Verdi’s Rigoletto and Donizetti’s Lucia di Lammermoor. Highlights also include the anticipated returns of The Gershwins’ Porgy and Bess and Philip Glass’s Akhnaten. As always, there will be a full slate of repertory gems such as Wagner’s Die Meistersinger von Nürnberg, Strauss’s Ariadne auf Naxos, and Puccini’s Tosca, all featuring opera’s greatest singers. The Met’s Live in HD series of cinema transmissions will return for the 2021–22 season with ten presentations, including all six new productions. To learn more about the newly announced 2021–22 season, click here.
The Met continues its commitment to bringing opera to our loyal audience even while the stage is dark, and the free Nightly Opera Streams will continue through the entire closure. Also, we hope you’ll join us for the remainder of the groundbreaking Met Stars Live in Concert series, featuring opera’s greatest stars performing live from striking locations around the globe, transmitted via satellite in state-of-the-art HD quality.
Starting Monday, October 19, at 10AM ET, Met Subscribers will have exclusive access to tickets for the 2021–22 season before they go on sale to the general public in early 2021. During this priority period, you may renew your subscription, change to a different subscription, and purchase individual performances.
To thank you for your extraordinary loyalty to the Met in this time of uncertainty, we are pleased to offer you a complimentary pair of tickets to a performance in the 2021–22 season.*
The value of any tickets you purchased for the 2020–21 season will automatically be credited to your Met Opera account within the next 10 business days. Any on-account credit from the 2019–20 or 2020–21 season can be donated or used to purchase tickets to the 2021–22 season, or you may request a refund at any time, including after the dates of your canceled performances.
You may take the following actions by logging into your metopera.org account or calling Met Customer Care at 212-362-6000 Monday through Friday, 10AM to 6PM ET:
- Protect the Met by generously donating the value of your credit to help the company through this financially perilous time. We are tremendously grateful for your support.**
- Use your credit to purchase tickets to the 2021–22 season.
- Request a full refund to your original method of payment.
We apologize for the inconvenience and disappointment this cancellation will cause. For more information and ticketing options, please visit metopera.org/updates.
Please be aware we are currently experiencing a very high volume of inquiries. Thank you for your patience, support, and understanding during this uncertain time.
Sincerely,
Gillian Brierley
Assistant General Manager, Marketing & Communications
segunda-feira, 31 de agosto de 2020
CONCERTO BARROCO / BARROC CONCERT, St Martin in the Fields, Londres / London, Outubro / October 2018
A sóbria igreja de St Martin in the Fields em Trafalgar Square apresenta frequentemente concertos a preços muito convidativos. A acústica é muito boa e a igreja relativamente pequena, o que permite uma boa audição em qualquer lugar.
Assisti a um concerto intitulado “Bach, Handel & Vivaldi à luz das velas”, interpretado pela “Trafalgar Sinfonia” orquestra de vários instrumentos de corda, sob a direcção do maestro Ivor Setterfield. O primeiro violino, o jovem canadiano Tetsuumi Nagata, foi um violinista impressionante.
O programa foi leve e “popularucho”, tendo sito tocados trechos bem conhecidos de vários autores para além dos mencionados: Na primeira parte ouvimos o concerto Brandenburguês No 3 de Bach, o Concerto Grosso Op 6 No 3 de Handel, Chaccone de Purcel, Adágio para cordas de Albinoni e o Concerto No 1 de L’Estro Armonico de Vivaldi.
Na segunda parte a Chegada da Rainha de Sheba de Handel, Concerto Grosso Op 6 No 4 de Corelli, Ar de Bach, Sinfonia No 1 de Salzburg de Mozart e Concerto para 4 violinos Op 3 No 10 de Vivaldi.
Uma experiência interessante.
**
BARROC CONCERT, St Martin in the Fields, London / London, October 2018
The sober church of St Martin in the Fields in Trafalgar Square often hosts concerts at very inviting prices. The acoustics are very good and the church relatively small, which allows for a good hearing anywhere.
I attended a concert entitled "Bach, Handel & Vivaldi by candlelight", interpreted by the "Trafalgar Symphony" orchestra of several string instruments, under the direction of the maestro Ivor Setterfield. The first violin, young Canadian Tetsuumi Nagata, was an impressive violinist.
The program was light and designed for common people, having included well-known texts of several authors in addition to those mentioned. In the first part we heard Bach's Brandenburg Concerto No 3, the Concerto Grosso Op 6 No 3 by Handel, Chaccone by Purcel, Adagio for strings by Albinoni and Concerto No 1 of L'Estro Armonico by Vivaldi.
In the second part the Arrival of the Queen of Sheba of Handel, Concerto Grosso Op 6 No 4 by Corelli, Air by Bach, Salzburg Symphony No 1 by Mozart, and Concerto for 4 violins Op 3 No 10 by Vivaldi.
An interesting experience.
**
domingo, 16 de agosto de 2020
Anja Harteros, Viena / Vienna, Abril / April 2018
Para os admiradores, entre os quais me incluo, aqui ficam umas fotografias de uma recepção calorosa à fantástica soprano alemã, Anja Harteros,
depois de uma magnífica interpretação da Maddalena di Coigny da opera Andrea Chénier na Ópera Estatal de Viena, em Abril de 2018.
Anja Harteros, Vienna, April 2018
For the admirers, including myself, here are some photographs of a warm welcome to the fantastic German soprano, Anja Harteros, after a magnificent performance as Maddalena di Coigny in the opera Andrea Chénier at the Vienna State Opera in April 2018
sexta-feira, 31 de julho de 2020
Ludovic Tézier, um grande barítono na stage door da Royal Opera House A great baritone at the stage door of the Royal Opera House, Março / March 2019
Depois de ter assistido a uma das melhores óperas da temporada de 2018-2019 – La Forza del Destino – na Royal Opera House de Londres, juntei-me aos muitos que esperavam os cantores principais na stage door. Apenas um saiu por aqui, o grande barítono francês Ludovic Tézier.
Numa época de grande escassez de bons barítonos verdianos, Tézier é talvez o melhor da actualidade. A sua interpretação como Don Carlo foi fabulosa e, apesar da péssima qualidade das fotografias, foi simpático e deu autógrafos a todos os que o pediram.
Ludovic Tézier, a great baritone at the stage door of the Royal Opera House, March 2019
After attending one of the best operas of the 2018-2019 season - La Forza del Destino - at the Royal Opera House in London, I joined the many who were waiting for the main singers on the stage door. Only one came out, the great French baritone Ludovic Tézier.
In a time of great shortage of good verdian baritones, Tézier is perhaps the best of the present days. His interpretation as Don Carlo was fabulous and, despite the poor quality of the photographs, he was friendly and gave autographs to all who asked.
sexta-feira, 17 de julho de 2020
Anja Kampe, Vienna, Novembro / November 2018
Depois de um congresso profissional em Viena, no regresso a Lisboa, eis que vejo perto de mim, no aeroporto, uma das minhas cantoras wagnerianas favoritas, Anja Kampe.
Encho-me de coragem e abordo-a, manifestando o meu grande apreço e admiração pela sua arte e atrevo-me a pedir-lhe para tirar uma selfie comigo. Sempre de sorriso aberto, foi muito simpática e acedeu ao meu pedido, apenas pedindo para não colocar a fotografia no facebook. O que cumpri.
Aqui fica o registo fotográfico, só da parte que interessa, de uma das maiores sopranos wagnerianas do nosso tempo. Obrigado Anja Kampe!
Anja Kampe, Vienna, November 2018
After a professional congress in Vienna, on the way back to Lisbon, I see one of my favorite Wagnerian singers, Anja Kampe, near me at the airport.
I was brave and talked to her, expressing my great appreciation and admiration for her art and I dare to ask her to take a selfie with me. Always with an open smile, she was very friendly and acceded to my request, just asking not to put the photo on facebook. What I did.
Here is the photographic record, only of the part that interests, of one of the greatest Wagnerian sopranos of our time. Thank you Anja Kampe!