segunda-feira, 22 de agosto de 2022

TRISTÃO E ISOLDA / TRISTAN UND ISOLDE, Festival de Bayreuth / Bayreuther Festspiele, Agosto / August 2022

(review in English below)


Uma produção do Tristão e Isolda de Roland Schwab simples mas muito agradável de ver. No centro do palco há uma estrutura iluminada, semelhante a um lago, que inicialmente parece estar cheia de água. (Num comentário anterior, na ópera A Valquíria, um leitor, de forma muito feliz e adequada, chamou-lhe um poço no fundo do qual se vive um turbilhão de sentimentos e emoções. Recomendo vivamente a leitura de todo o comentário). Os cantores andam à sua volta. Mas com o decorrer da acção, as personagens caminham sobre a sua superfície que vai sofrendo mudanças radicais, passando a cor vermelha, estrelas, remoinhos de fumo e muitos outros efeitos de luz muito diversificados, sempre reactivos ao que é cantado. 

Num patamar superior há uma abertura oval, que permite ver o céu, de dia com nuvens e à noite estrelado. Na periferia dessa abertura há um muro e umas pedras. No 2º acto ficam cobertas de vegetação e no 3º esta, em dois locais, chega à superfície do piso inferior, um excelente indicador do tempo. 

No 3º acto, o corne inglês é tocado em palco nesse nível superior, o que é outra mais valia considerável.


Tudo se passa neste cenário mas a acção é compreensível e os efeitos luminosos têm um resultado fantástico. 

No início aparece o casal ainda como crianças, no 2ºo acto como jovens adultos e no final como idosos, outro belo efeito teatral.


A direcção musical de Markus Poscher foi excelente e a orquestra esteve ao mais elevado nível. Ouviu-se Wagner!



O canto foi excepcional. O tenor Stephen Gould fez um excelente Tristão, de voz sempre bem audível, bem timbrada, sem qualquer falha até final. 


A Isolda da soprano Catherine Foster foi fantástica, oferecendo-nos uma interpretação forte, muito emotiva e bem audível. Os 2º e 3º actos foram perfeitos. Que emoção! 



Também ao mais alto nível esteve o baixo Georg Zeppenfeld que fez um rei Marke notável. A voz é bonita, enorme e muito agradável. 


A mezzo Ekaterina Gubanova foi uma Bargäne irrepreensível, brilhou na presença cénica e a voz é fantástica, sempre perfeitamente afinada e audível em todos os registos. E frequentemente cantou na estrutura superior do palco, bem distante da zona mais central.


O tenor Markus Eiche com voz mais escura que o habitual, fez um óptimo Kurwenal.  


O barítono Ólafur Sigurdarson não destoou como Melot, apesar de a sua intervenção ser curta.







Foi um Tristão e Isolda de topo!

*****


 TRISTAN AND ISOLDE, Bayreuth Festival, August 2022

The production of Roland Schwab's Tristan and Isolde is simple but very pleasant to watch. In the center of the stage there is an illuminated structure (similar to a lake) that initially appears to be filled with water. Singers walk around it But as the action progresses, the characters walk on its surface, which undergoes radical changes, changing to red, stars, swirls of smoke and many other very diverse light effects, always reactive to what is sung und interpreted.

On an upper level there is an oval opening, which allows to see the sky, with clouds during the day and starry at night. In the contours of this level there is a wall and some stones. In the 2nd act they are covered with green vegetation and in the 3rd, in two places, the vegetation reaches the surface of the lower floor, an excellent indicator of the elapsed time. In the 3rd act, the English horn is played on stage at this higher level, which is another considerable asset. Everything takes place in this setting but the action is understandable and the lighting effects are great.

At the beginning the couple appears as children, in the 2nd act as young adults and at the end as elderly people, another beautiful theatrical effect.

The musical direction of Markus Poscher was excellent and the orchestra was at the highest level. Wagner has been heard!

The singing was exceptional. Tenor Stephen Gould made an excellent Tristan, with a voice that was always very audible, beautiful timbre, without any flaws until the end. Soprano Catherine Foster's Isolde was fantastic, offering a strong, very emotional and very audible interpretation. The 2nd and 3rd acts were perfect. How exciting! Also at the highest level was bass Georg Zeppenfeld who was a remarkable King Marke. The voice is beautiful, big and very pleasant. Mezzo Ekaterina Gubanova was an irreproachable Bargäne, she impressed in the scenic presence and her voice is fantastic, always perfectly in tune and audible in all registers. And she often sang in the upper structure of the stage, well away from the most central zone.

Tenor Markus Eiche with a darker voice than usual, was an excellent Kurwenal. Baritone Ólafur Sigurdarson was a good Melot, despite the fact that his intervention was short.

It was a top Tristan and Isolde!

*****

quinta-feira, 18 de agosto de 2022

GÖTTERDÄMMERUNG / O CREPÚSCULO DOS DEUSES / THE TWILIGHT OF THE GODS, Festival de Bayreuth / Bayreuther Festspiele, Agosto / August 2022

(review in English below)

O Crepúsculo dos Deuses começa no quarto de Siegfried e Brünhilde que têm um filho. As 3 Norns aparecem vestidas como seres fantasmagóricos, elementos de um sonho da criança, outra novidade desta encenação. Na sala abastada dos Gibichung, encimada por uma fotografia de caça "pesada" (à zebra) do Hagen, Gunter e Gutrune, Hagen põe em prática o seu plano de casar Brünhilde com Gunter e Gutrune com o Siegfried. O Gunter tem escrito na camisola “Who the fuck is Grane?”, mesmo antes de conhecer a Brünhilde e o seu companheiro humano (Grane seria originalmente o cavalo). A frase diz muito da abordagem do encenador. Para conseguir os seus intentos, a poção mágica preparada não é bebida pelo Siegfried, mas antes derramada sobre a cabeça do Grane. Novamente nos aposentos do casal, o diálogo entre a Waltraute e a irmã Brünhilde não conduz a nada de concreto e Gunter maltrata a criança e amarra-a à cadeira. Um desenho da máscara alada encarnada volta a aparecer.




No 2º acto Hagen luta com o pai Alberich num recinto de boxe. Ao convocar os vassalos para receberem os novos casais, aparecem os membros do coro vestidos de negro e com as máscaras aladas encarnadas em bastões, num dos momentos de maior impacto visual de todo o Anel. 



O 3º acto passa-se numa piscina vazia, mas onde Siegfried e o filho pescam à linha. Hagen continua a comportar-se como amigo do Siegfried, mas mata-o com uma punhalada nas costas. Ele fica caído no local até a ópera terminar. A marcha fúnebre, magnificamente interpretada pela orquestra, não é marcha nem é acompanhada de qualquer acção no palco. Pelo menos podemos concentrar-nos totalmente num dos momentos mais belos e marcantes da música de todo o Anel. 

O Gunter deixa um saco de plástico na piscina e desaparece. A criança acaba também por morrer com uma das máscaras encarnadas na mão. A morte da Brünhilde acontece com ela deitada ao lado do Siegfried, depois de se ter regado, inconsequentemente, com gasolina, e de ter ido buscar ao saco deixado por Gunter a cabeça do Grane, e com ela estabelecer contacto íntimo (por momentos pensei estar a ver a cena final da Salome de Strauss, mas não, foi mesmo o fim do Crepúsculo dos Deuses!). Não houve qualquer fogo nem destruição visível do Valhalla. A ópera termina como começou, com o filme dos dois gémeos in utero, desta vez abraçados um ao outro.



A Orquestra foi excelente e o maestro Cornelius Meister fez um bom trabalho, embora com algumas inconsistências. Houve no público quem não tenha gostado, dado que foi bastante vaiado.




O tenor Stephen Gould foi um bom Siegfried, voz poderosa, afinada, sempre sobre a orquestra. O barítono Albert Dolmen tem um papel muito importante como Hagen e foi um dos melhores da noite. Para além da excelente interpretação vocal, representou como um ser pérfido, como lhe competia. No final não morre, apenas sai de cena. O seu pai Alberich foi novamente bem cantado pelo barítono Ólafur Sigurdarson. Michael Kupfer-Radecky foi outro barítono excelente como Gunter, interpretando uma personagem tonta e desequilibrada. 

A Brünhilde voltou a ser a soprano Iréne Teorin que, cantando alto, manteve os problemas da ópera anterior, vibrato excessivo e estridência no registo mais agudo. Excelente foi a soprano Elisabeth Teige como Gutrune (já tivera uma interpretação notável como Freia), de voz clara, versátil, bonita e sempre audível sobre a orquestra. A mezzo Christa Mayer voltou a impressionar pela qualidade interpretativa, desta vez como Waltraute. As 3 Norns foram fantásticas (Okka von der Dammerau, Stéphanie Müther e Kelly God) e as 3 Filhas do Reno não lhes ficaram atrás (Lea-ann Dunbar, Stephanie Houtzeel, Katie Stevenson).

Um naipe de cantores de topo para encerrar um Anel memorável!


No final houve grandes protestos, alternados com aplausos, inicialmente penso que dirigidos à encenação. Os cantores foram muito ovacionados, com excepção de Iréne Teorin que, no meio dos aplausos, também ouviu muitos boos. O maestro foi também contestado, os protestos competiram com os aplausos. O responsável pela produção, Valentin Schwarz, não teve a coragem de aparecer, antecipando a vaia monumental que ouviria, como aconteceu na semana anterior na estreia, dizem que a maior alguma vez ouvida em Bayreuth.

Não tenho nada contra as encenações modernas, desde que se percebam e façam sentido. Não foi para mim o caso deste inesquecível Anel que está muito distante do que Wagner escreveu. Mas mais tarde voltarei ao assunto.

****

GÖTTERDÄMMERUNG / THE TWILIGHT OF THE GODS, Bayreuther Festspiele, August 2022

The Twilight of the Gods begins in the bedroom of Siegfried and Brünhilde who have a child. The 3 Norns appear dressed as phantoms, elements of the child's dream, another novelty of this staging. In the Gibichungs' rich living room, topped by a zebra-hunting photograph of Hagen, Gunter and Gutrune, Hagen puts into practice his plan to marry Brünilde to Gunter and Gutrune to Siegfried. Gunter has written “Who the fuck is Crane?” on his shirt, even before he met Brünhilde and her human companion (Grane is originally a horse). The phrase says a lot about the scenic approach. To achieve his aims, the magic potion is not drunk by Siegfried, but poured over Grane's head. Back at the couple's house, the dialogue between Waltraute and her sister Brünhilde leads nowhere and Gunter mistreats the child and ties her to the chair. A drawing of the red winged mask reappears.

In the 2nd act Hagen fights with his father Alberich in a boxing arena. When summoning the vassals to receive the new couples, the members of the choir appear dressed in black and with red winged masks, in one of the moments of greatest visual impact in the entire Ring.

The 3rd act takes place in an empty swimming pool, but where Siegfried and his son are fishing by line. Hagen kills Siegfried with a stab in the back. He lies there dead until the opera is over. The funeral march, magnificently performed by the orchestra, is not a march, unaccompanied by any action on stage. At least we can fully focus on one of the most beautiful and memorable moments of music in the entire Ring. Gunter leaves a plastic bag in the pool and disappears. The child also ends up dying with one of the winged red masks in his hand. Brünhilde's death happens with her lying next to Siegfried, after having showered herself with gasoline, inconsequentially, and having gone to get Grane's head from the bag and making intimate contact with it (for a moment I thought I was watching the final scene of Salome by Strauss, but no, that was the end of Twilight of the Gods!). There was no fire or destruction of Valhalla. The opera ends as it began, with the film of the two twins in utero, this time embracing each other.

The Orchestra was excellent and the conductor Cornelius Meistner did a good job, although with some irregularities, that some members of the public did not appreciate at all.

Tenor Stephen Gould was a good Siegfried, powerful voice, in tune, always over the orchestra. Baritone Albert Dolmen plays a very important role as Hagen and was one of the best of the night. In addition to the excellent vocal interpretation, he played the role as a perfidious being, as he was supposed to. In the end he doesn't die, he just leaves the scene. His father Alberich was again well sung by the baritone Olafur Sigurdarson. Michael Kupfer-Radecky, another excellent baritone as Gunter, despite playing a dizzy and unbalanced character.

Brünhilde was again soprano Iréne Teorin who, singing loudly, kept the problems of the previous opera, excessive vibrato and some stridency in the upper register. Elisabeth Teige was an excellent soprano (she had already had a remarkable performance as Freia), with a clear, versatile, beautiful voice that was always audible over the orchestra. Mezzo Christa Mayer impressed again for her interpretive quality, this time as Waltraute. The 3 Norns were fantastic (Okka von der Dammerau, Stéphanie Müther and Kelly God) and the 3 Daughters of the Rhine were not far behind them (Lea-ann Dunbar, Stephanie Houtzeel, Katie Stevenson).

A group of top singers to end a memorable Ring!

In the end there were big protests, alternating with applause, initially I think aimed at the staging. The singers received a great ovation, with the exception of Iréne Teorin who, in the midst of the applause, also heard a lot of boos. The conductor was also contested, the protests competed with the applause. Production manager Valentin Schwarz didn't have the courage to show up, anticipating the monumental booing he would hear, as happened last week at the premiere, said to be the biggest ever heard in Bayreuth.

I have nothing against modern staging, as long as they are perceived and make sense. This was not the case for me in this unforgettable Ring that is much far away from what Wagner wrote. But I will come back to the subject later on.

****

terça-feira, 16 de agosto de 2022

SIEGFRIED, Festival de Bayreuth / Bayreuther Festspiele, Agosto / August 2022

(review in English below)


O Siegfried continuou a ser complexo e pouco claro para mim. Quase tudo se continua a centrar numa família abastada disfuncional, muito afastado da ideia original de Wagner. 

O 1º acto passa-se numa casa de um artista ambulante (Mime), que prepara uma festa de aniversário ao Siegfried. Mime aparece vestido com uma capa azul com estrelas, tipo mágico, interage com bonecos que senta à sua roda e aparece numa janela lateral iluminada como num teatro de marionetes. Reaparece uma pintura da máscara vermelha alada. Siegfried destroi grande parte dos bonecos e finalmente forja uma espada (o primeiro dos objectos simbólicos originais da obra), mas as pistolas continuam omnipresentes. 



O 2º acto é no interior da casa abastada já vista anteriormente. O dragão Fafner é aqui um velho moribundo com enfermeira privada e numa cama articulada. Morre de ataque cardíaco e não pela mão do Siegfried. O ouro do Reno (em forma de soqueira) é retirado ao moribundo e dado pelo Siegfried ao acompanhante de Fafner, o Hagan jovem (o rapaz raptado no Ouro do Reno, agora um jovem adulto), vestido de castanho e preto e com o boné. Comporta-se como amigo do Siegfried, talvez para ganhar a sua confiança mais para diante, quando se confrontarem. 



No 3º acto a Erda passeia com a pirâmide iluminada que está presente desde a primeira ópera, mas o significado continua sem se perceber. A libertação do anel de fogo da Brünhilde pelo Siegfried é substituída nesta produção pelo tirar das ligaduras da cara e cabeça, após a cirurgia plástica (o que até funciona bem dado que é uma cantora diferente). O Grane, aqui um homem apaixonado pela Brünhilde, está sempre entre ela e o Siegfried, perturbando a cena de amor final.



O maestro Cornelius Meister teve hoje melhor prestação, com a Orquestra do Festival ao mais alto nível. 


Os cantores foram excelentes. O tenor Andreas Schaeger, com comportamento muitas vezes ridículo (culpa da encenação), foi fantástico na interpretação. A voz é grande, extensa e aguentou com valentia toda a enorme extensão do papel, embora no final os agudos tenham quase desaparecido. O Mime do tenor Arnold Bezuyen foi muito bom, tem um tipo de voz bem adequado ao papel e o timbre é agradável. O baixo-barítono Tomasz Konieczny foi excelente mais uma vez como “wanderer” (Wotan) e, nesta produção, tem um papel central em toda a acção. Achei que foi melhor aqui que na Valquíria, voz sólida, forte, impositiva e convincente. 

O barítono Ólafur Sigurdarson esteve novamente bem. Tem um poderio vocal invejável. A Erda da mezzo Okka von der Damerau cumpriu com nobreza e a ave do bosque, a soprano Alexandra Steiner, não tendo um timbre bonito, ouviu-se sempre bem. Finalmente, a soprano Daniela Köhler foi uma Brünhilde fantástica, de voz muito potente, sempre afinada mas pouco flexível. Contudo, o público deu-lhe uma das maiores ovações da noite. Aliás, todos os cantores foram intensamente ovacionados e, até o maestro, escapou aos protestos.




*****


SIEGFRIED, Bayreuther Festspiele, August 2022

Siegfried continued to be unclear to me. Almost everything continues to focus on a dysfunctional wealthy family, far removed from Wagner's original idea. 

The 1st act takes place in the house of a street artist, who is preparing a birthday party for Siegfried. Mime appears dressed in a blue cape with stars, magical type, interacts with puppets that he sits around him and appears in a lighted side window like in a puppet theater. A red winged mask painting reappears. Siegfried destroys many of the puppets and forges a sword (the first of the opera's original symbolic objects), but pistols remain ubiquitous.

The 2nd act is inside the wealthy house seen previously. The dragon Fafner is here a dying old man with a private nurse and a folding bed. He dies of a heart attack and not by Siegfried's hand. The Rhine gold (in the form of a brass knuckle) is taken by Siegfried from the dying man and given to Fafner's companion, the young Hagan (the boy abducted from in the Rhine Gold, now a young adult), dressed in brown and black and with the cap . He behaves like Siegfried's friend, perhaps to gain his trust later on when they clash.

In the 3rd act, Erda walks with the illuminated pyramid that has been present since the first opera, but the meaning remains unclear. The release of Brünhilde's ring of fire by Siegfried is replaced in this production by removing the bandages from her face and head, after plastic surgery (which even works well given that she is a different singer). Grane, here a man in love with Brünhilde, is always between her and Siegfried, disturbing the final love scene.

Conductor Cornelius Meister had a best performance today, with the Festival Orchestra at the highest level. 

The singers were excellent. Tenor Andreas Schaeger, whose behavior is often ridiculous (guilty of the staging), was fantastic in the interpretation. The voice is big, extensive, and he has valiantly endured the entire vast expanse of the role., although at the end, the top notes almost disappeared. Tenor Arnold Bezuyen's Mime was very good, he has a type of voice that is well suited to the role and the timbre is pleasant. Bass-baritone Tomasz Konieczny was once again excellent as “wanderer” (Wotan) and, in this production, plays a central role in all the action. I thought it was better here than in Valkyrie, solid, strong, imposing and convincing voice.

Baritone Olafur Sigurdarson was again well. He has enviable vocal power. The Erda of mezzo Okka von der Damerau performed nobly and the bird of the forest, the soprano Alexandra Steiner, not having a beautiful timbre, was always heard well. Finally, soprano Daniela Köhler was a fantastic Brünhilde, with a very powerful voice, always in tune but not very flexible. However, the audience gave her one of the biggest ovations of the night. In fact, all the singers received intense ovations and, even the conductor, escaped the protests.

*****

domingo, 14 de agosto de 2022

A VALQUÍRIA / DIE WALKURE, Bayreuther Festspiele, Agosto / August 2022

 


                                               (review in English below)


Se achei a encenação do Ouro do Reno difícil de perceber, nem sei o que dizer da Valquíria. Começa na casa (moderna) do Hunding e Sieglinde, que está em avançado estado de gravidez. Aparentemente o pai poderá ser o Hunding (?) mas não é o Siegmund. A tempestade avaria o quadro eléctrico que o Hunding tenta reparar ao longo de quase todo o período em que está acordado. Próximo do fim, o cenário muda e aparecem 2 quartos e 2 crianças que deverão ser o Siegmund e a Sieglinde na infância. No final, a Nothung não é uma espada, é uma pistola (mais uma) que é retirada de uma pirâmide iluminada de branco numa caixa que está presente também na opera anterior.


No 2º acto voltamos à casa dos deuses, onde decorre o velório da Freia (que se terá suicidado). Acentuam-se as relações problemáticas entre membros desta abastada família. Aparecem Siegmund e a Sieglinde e, quando esta está a dormir, Wotan tira-lhe as cuecas e introduz as mãos entre as pernas, dando a entender que será ele o pai da criança em gestação. Siegmund é morto pelo Wotan com um tiro de pistola à queima roupa, mas Hunding sai sem morrer em palco.



O 3º acto começa numa clínica de cirurgia plástica, onde as valquírias, para além dos tratamentos estéticos, bebem champanhe, trocam presentes caros e maltratam as e os empregados. Brünhilde aparece com a Sieglinde já com o filho nascido. Não morreu de parto. Vêm também acompanhadas do Grane que não é um cavalo mas um homem. Tudo se passa nesse cenário até quase o fim, quando Wotan fica sozinho, separado por uma cortina. A Brünhilde sai de cena e não há fogo nem nada de semelhante a isolá-la. Nos momentos finais aparece Fricka com um carrinho de bebidas alcoólicas e partilha uma com o Wotan, um gesto de aparente reconciliação, mas ele não aceita.


Tudo algo confuso, pouco consequente e com poucas ligações ao Ouro do Reno, o que causa ainda mais dificuldade em perceber a abordagem cénica. Wagner deve ter dado mais uma cambalhota no túmulo!

A Orquestra esteve óptima e a direcção do maestro Cornelius Meister foi boa, mas ocasionalmente lenta e sem por sempre em evidência os momentos mais emotivos.


Já em relação aos cantores, imperou a qualidade: O primeiro acto foi o melhor, com 3 cantores de excepção. O tenor Klaus Florian Vogt não tem uma voz heróica de heldentenor como outros mas escureceu a voz e a interpretação foi notável, quer em beleza, quer em emissão e emoção. Foi bem reconhecido pelo público, que o aplaudiu ruidosamente e por muito tempo. O Hunding do baixo Georg Zeppenfeld foi também excepcional. Voz grande, profunda, muito agradável e sempre bem audível acima da orquestra. 

A soprano Lise Davidsen foi colossal! Fez-me lembrar a Nina Stemme quando estava no auge e a ouvi na Brünhilde no Anel de Munique. Uma voz poderosíssima, bem timbrada, e a senhora canta, não grita. Foi, de longe, a mais aplaudida por este público conhecedor. As intervenções nos 2º e 3º actos foram avassaladoras! Que enorme Brünhilde aí virá!!

A mezzo Christa Mayer repetiu uma Fricka de óptima qualidade. O baixo-barítono Tomasz Konieczny foi um Wotan de voz segura e bem timbrada, excelente na emissão. Achei, contudo, pouco autoritário na sua condição de deus (talvez uma exigência desta interpretação cénica). A soprano Iréne Theorin foi uma Brünhilde bem audível, mas a voz está gasta e com um vibrato marcado e irritante. Talvez por isto tenha ouvido alguns boos, no meio dos aplausos.

Finalmente as valquírias foram globalmente muito boas: Kelly God (Gerhilde), Brit-Tone Müllertz (Ortlinde), Stephanie Houtzeel (Waltraute), Christa Mayer (Schwertleite), Daniela Köhler (Helmwige), Nada Dzidziguri (Siegrune), Marie Henriette Reinhold (Grimgerde) e Katie Stevenson (Rossweisse).





Veremos se na continuação do Anel a encenação de Valentin Schwarz se clarifica mais.

****


DIE WALKÜRE, Bayreuther Festspiele, August 2022

If I found the staging of Das Rheingold difficult to understand, I don't even know what to say about Valkyrie. It starts at Hunding and Sieglinde's (modern) house, which is in an advanced stage of pregnancy. Apparently the father could be Hunding (?) but not Siegmund. The storm breaks the electrical panel which Hunding tries to repair for most of his waking hours. Towards the end, the scenario changes and 2 rooms and 2 children appear, who must be Siegmund and Sieglinde in childhood. In the end, Nothung is not a sword, it is a pistol (another one) that is taken from an illuminated white pyramid in a box that was also present in the previous opera.

In the 2nd act we return to the house of the gods, where the wake of Freia (who has committed suicide) takes place. Problematic relationships between members of the wealthy family are accentuated. Siegmund and Sieglinde arrive and, when Sieglinde is sleeping, Wotan takes off her underwear and puts his hand upper between her legs, implying that he is the father of the unborn child. Siegmund is killed by Wotan with a pistol shot, but Hunding leaves without dying on stage.

The 3rd act begins in a plastic surgery clinic, where the Valkyries, in addition to aesthetic treatments, drink champagne, exchange expensive gifts and mistreat employees. Brünhilde appears with Sieglinde with her child already born. She didn't die in childbirth. They are also accompanied by Crane, who is not a horse but a man. Everything happens in this scenario until almost the end, when Wotan is alone, separated by a curtain. Brünhilde leaves the scene and there is no fire or anything similar to isolate her. In the final moments, Fricka appears with a cart of alcoholic drinks and shares one with Wotan, a gesture of apparent reconciliation, but he does not accept it.

All somewhat confusing and with few connections to Das Rheingold, which makes it even more difficult to understand the scenic approach. Wagner must have done another somersault in the grave!

The Orchestra was great and the direction of conductor Cornelius Meister was good, but occasionally slow and without always highlighting the most emotional moments.

As for the singers, top quality prevailed: The first act was the best, with 3 exceptional singers. Tenor Klaus Florian Vogt does not have a heroic heldentenor voice like others but he darkened the voice and the interpretation was remarkable, both in beauty and in emission and emotion. He was well recognized by the public, who applauded him loudly and for a long time. Bass Georg Zeppenfeld's Hunding was also exceptional. Big, deep voice, very pleasant and always well audible above the orchestra. 

Soprano Lise Davidsen was colossal! She reminded me of Nina Stemme when she was in her prime and I heard her as Brünhilde on the Munich Ring. A very powerful voice, excelent timbre, and she sings, not screams. She was by far the most applauded by this knowledgeable audience. The interventions in the 2nd and 3rd acts were overwhelming! What a huge Brünhilde here to come!!

Mezzo Christa Mayer repeated a Fricka of excellent quality. Bass-baritone Tomasz Konieczny was a Wotan with a strong and well-toned voice, excellent in emission. I found, however, little authoritative in his condition of god (perhaps a requirement of this scenic interpretation). Soprano Iréne Theorin was a very audible Brünhilde, but her voice is worn and with a marked and irritating vibrato. Maybe that's why she heard some boos, amidst the applause.

Finally, the Valkyries were overall very good: Kelly God (Gerhilde), Brit-Tone Müllertz (Ortlinde), Stephanie Houtzeel (Waltraute), Christa Mayer (Schwertleite), Daniela Köhler (Helmwige), Nada Dzidziguri (Siegrune), Marie Henriette Reinhold ( Grimgerde) and Katie Stevenson (Rossweisse).

We will see if in the continuation of The Ring, Valentin Schwarz's staging becomes more noticeable.

****