sábado, 10 de outubro de 2015

IL TROVATORE, METropolitan OPERA, Nova Iorque, Outubro 2015 / New York, October 2015

(review in English below)

Tive oportunidade de ver ao vivo a ópera Il Trovatore de G. Verdi na Metropolitan Opera, a mesma récita que foi transmitida em MetLive na Gulbenkian e que o camo_opera já comentou aqui.


Na praça em frente à Metropolitan Opera decorria uma muito pequena manifestação contra os cantores russos, por apoiarem a guerra na Ucrânia.


A reposição da encenação de David McVicar, é sempre agradável de ver porque tira o melhor partido do palco rotativo e dá um dinamismo particular a esta ópera sempre difícil de encenar.


Foi um excelente espectáculo, sob a direcção eficaz de Marco Armiliato. Orquestra e coro ao mais alto nível e os solistas foram fantásticos.




O tenor sul-coreano Yonghoon Lee foi um dos bons intérpretes da noite. Teve uma interpretação correcta, cénica e vocal. A voz tem um timbre claro, agradável e ouve-se sempre bem, embora no registo mais agudo perca alguma qualidade. O cantor é alto e magro, o que ajuda, embora não tenha qualquer parecença com um espanhol.


A Anna Netrebko já tem o estatuto de estrela que é aplaudida logo que entra em palco, mesmo antes de começar a cantar. Mais uma vez deslumbrou, aqui no papel de Leonora. Teve uma interpretação em crescendo, começando algo contida, mas revelando todo o esplendor da sua voz na difícil aria D’amor sull’ali rosee, onde foi insuperável. Continua a ser um privilégio ouvir a Netrebko que nunca grita e é detentora de uma voz lindíssima, potente, penetrante e afinada.


A Azucena do mezzo “da casa” Dolora Zajick é um papel que a artista canta com segurança e potência há várias décadas, mantendo uma qualidade aceitável.


Nos papéis secundários estiveram Stefan Kocan como Ferrando (excelente), Maria Zifchak como Ines e Raúl Melo como Ruiz.

Mas foi o baritono Dmitri Hvorostovsky (Conde di Luna) que foi o foco de todas as atenções nesta tarde. É um cantor carismático, detentor de uma bela voz e forte presença em palco. Cantou muito bem, com lirismo e dramatismo adequados à personagem, mas não foi isso que condicionou o que aconteceu.

Em Junho, Hvorostovsky anunciou que cancelaria toda a temporada de verão por lhe ter sido diagnosticado um tumor cerebral. Está em pleno tratamento, em Londres, mas interrompeu-o para vir à Metropolitan opera cantar as primeiras 3 das 10 récitas em que a sua presença estava prevista.
Logo que apareceu em palco, foi alvo de uma grande ovação. (Quando ia começar a cantar, tocou demoradamente um telemóvel!!). Foi sempre muito aplaudido durante o espectáculo mas seria no final que as demonstrações de afecto principais apareceriam. Terminada a ópera, foi longamente aplaudido de pé quando apareceu pela primeira vez nos agradecimentos.




Para além das flores do público, 



quando o maestro já estava no palco, empurrou-o para a frente para uma segunda ovação e foi então brindado com uma chuva de rosas brancas atiradas pelos membros da orquestra.









Atitudes bonitas, do cantor, dos músicos e do público. E não sei se haveria melhor local para a fazer que Nova Iorque, dada a constante generosidade do público para com os cantores.










Uma tarde para recordar.

*****


Il Trovatore - Met Opera, New York, October 2015

I had the opportunity to see live the opera Il Trovatore by G. Verdi at the Metropolitan Opera, the same performance that was broadcast on MetLive at the Gulbenkian Foundation and that camo_opera already commented here.

In the square in front of the Metropolitan Opera stemmed a very small demonstration against Russian singers, for supporting the war in Ukraine.

David McVicar staging is always nice to see because it takes full advantage of the rotating stage and gives a particular dynamism to this opera always difficult to stage.

It was an excellent performance, under the efficient direction of Marco Armiliato. Orchestra and choir were at the highest level and the soloists were fantastic.

South Korean tenor Yonghoon Lee was one of the good singers of the night. We had a correct approach, scenic and vocal. The voice has a light, pleasant timbre and it was always well heard, although in the upper register it lost some quality. The singer is tall and thin, which helps, but bears no resemblance to a Spanish.

Anna Netrebko already has the star status that is applauded as soon as she comes on stage, even before starting to sing. Once again she dazzled here in the role of Leonora. She had a performance in growing quality, starting contained, but revealing all the splendour of her voice in the difficult aria D’amor sull’ali rosee, where she was unsurpassed. It remains a privilege to hear Netrebko who never shouts and holds a beautiful, powerful, penetrant and tuned voice.

"House" mezzo-soprano Dolora Zajick was Azucena. This is a role that the artist sings with security and power for decades, and she maintains a high quality performance.

In supporting roles were Stefan Kocan as Ferrando (excellent), Maria Zifchak as Ines and Raúl Melo as Ruiz.

But it was Russian baritone Dmitri Hvorostovsky (Count di Luna) who was the focus of attention this afternoon. He is a charismatic singer, owner of a beautiful voice and strong stage presence. He sang very well, with lyricism and drama appropriate to the character. But that was not what has conditioned what happened.
In June, Hvorostovsky announced he would cancel the entire summer season by having been diagnosed with a brain tumor. He is now in full treatment in London, but interrupted it to come to the Metropolitan Opera to sing the first 3 of the 10 performances in which he was scheduled.

Once he appeared on stage, he was presented with a long ovation. (When he would start singing, a mobile phone was heard from the audience!!). He has always been applauded during the performance but the main demonstrations of affection would appear at the end. After the opera, he was received with a long standing ovation when he appeared for the first time. When the maestro was on stage, he pushed him forward to a second ovation and he was then the target of a rain of white roses thrown by the members of the orchestra.

Beautiful attitudes by the singer, the musicians, and the public. I do not know of a better place to do it other than New York, given the constant generosity of the audience towards singers.

An afternoon to remember.


*****

domingo, 4 de outubro de 2015

IL TROVATORE de Guiseppe Verdi — MET Live in HD, FCG, 3.10.15

(Review in English below)

A ópera em 4 actos Il Trovatore de Guiseppe Verdi foi estreada em 1853 em Roma. O libretista Salvadore Cammarano baseou-se na peça de Antonio García Gutiérrez El trovador. Contudo, a sua morte prematura em 1852, obrigou Verdi a convidar Bardare, poeta napolitano, para uma revisão do texto.

Trata-se de uma das mais conhecidas e representadas óperas de Verdi e é, sem dúvida, um marco do reportório italiano. Pessoalmente, não a considero das mais interessantes se atender apenas ao texto. Mas musicalmente é sublime. Poderão ler uma sinopse aqui.

Não se trata de uma nova produção, mas sim da reposição da clássica, sóbria e eficaz encenação de Sir David McVicar que situa a acção na Guerra Peninsular (1808-1814) contra as forças napoleónicas.


A Orquestra do Metropolitan foi dirigida pelo maestro italiano Marco Armiliato que já nos habitou a interpretações vívidas e enérgicas. Assim foi mais uma vez, adoptando um ritmo rápido e alegre ou pesado e dramático quando a partitura o exigiu.


O Coro do Metropolitan teve uma óptima prestação nomeadamente nas passagens mais conhecidas como, por exemplo, o Coro dos Ciganos.


Anna Netrebko foi Leonora. E foi magnífica. Não há muitas palavras para descrever a excelência da voz e das suas interpretações sem mácula. O privilégio é de todos nós que podemos acompanhar a carreira brilhante desta montanha mágica do canto.


Dolora Zajick foi uma Azucena perfeita, aliás como já nos habitou há muitos anos. Voz poderosa, interpretação sentida e negra. Encarnou magnificamente a personagem.


Yonghoon Lee foi um Manrico fraco. Não gosto do timbre da sua voz, que é amorfo e sem vida, nem da capacidade de interpretação. Abusou do falsete para minimizar a sua dificuldade para atingir os agudos vivos e pujantes que a obra exige. Apesar de tudo, melhorou depois do Di quela pira. Mas, tendo em conta que cantava Netrebko, esta merecia melhor acompanhante.


Dmitri Hvorostovsky foi um Conte de Luna estupendo. Depois de recuperado de uma doença, apresentou-se numa forma invejável. É um dos melhores barítonos verdianos da actualidade e, mais uma vez, o demonstrou. E essa sua qualidade foi acolhida com um entusiasmo pouco comum pelo simpático público nova-iorquino.


Stefan Kocán foi Ferrando. Voz grave, profunda e quente, teve uma muito boa performance.

Maria Zifchak foi uma Inês de boa qualidade. O mesmo se pode dizer dos restantes intervenientes: Edward Albert (velho cigano), David Lowe (mensageiro) e Raúl Melo (Ruiz).

Foi, pois, mais uma tarde de ópera extraordinária e para reter na memória.

----------
(Review in English)

The opera in four acts Il Trovatore of Giuseppe Verdi was premiered in 1853 in Rome. Salvadore Cammarano based his libretto on the play by Antonio García Gutiérrez El trovador. However, his untimely death in 1852, forced Verdi to invite Bardare, Neapolitan poet, for a revision of the text.

Il Trovatore is one of the most known and represented Verdi's operas and is undoubtedly a landmark of the Italian lyric repertoire. I personally do not consider this opera the most interesting if we attend only the text. But musically it is sublime. You can read a synopsis here.

It is not a new production, but rather the replacement of classical, sober and effective staging of Sir David McVicar which places the action in the Peninsular War (1808-1814) against the Napoleonic forces.

The Metropolitan Orchestra was led by Italian conductor Marco Armiliato who already dwelt in the vivid and forceful interpretations. So it was again, adopting a fast and happy, or heavy and dramatic pace when the score required.

The Metropolitan Choir had a great performance especially in the most famous passages like, for example, the Chorus of Gypsies.

Anna Netrebko was Leonora. She is magnificent. There are no words to describe the excellence of her voice and her interpretations. The privilege belongs to us all that can follow the brilliant career of this magical mountain of lyrical singing.

Dolora Zajick was a perfect Azucena, in fact she is the best Azucena of the last many years. Powerful voice, dark interpretation, she magnificently embodied the character.

Yonghoon Lee was a weak Manrico. I do not like the tone of his voice, which is amorphous and lifeless, or his playability. He abused of falsetto to minimize his difficulty to achieve the living and thriving acute that the work requires. After all, he improved a bit after Di quela pira. But Netrebko was singing, so she deserved a better companion.

Dmitri Hvorostovsky was a stupendous Conte di Luna. After recovering from an illness, he presented himself in a prime shape. He is one of the best Verdi baritone voices of our times, and again he demonstrated it. He was warmfully greeted with an unusual enthusiasm by the friendly Met audience.

Stefan Kocan was Ferrando. Deep voice, dark and warm, he had a very good performance.

Maria Zifchak was an Ines of good quality. The same is true for the other minor roles: Edward Albert (old Gypsy), David Lowe (messenger) and Raúl Melo (Ruiz).


So it was another extraordinary afternoon of opera that will be retained in our memory.