segunda-feira, 30 de dezembro de 2019

Within the Golden Hour / Medusa/ Flight Pattern – The Royal Ballet, Londres / London, Maio / May 2019


(text in English below)

Tive oportunidade de assistir ao ensaio geral de mais esta magnífica produção do The Royal Ballet de Londres. Imediatamente antes do início uma senhora veio apelar aos “Friends” e “Patrons” (os únicos com possibilidade de assistir) para não se esquecerem da Royal Opera House nos seus testamentos!

Foram três bailados:
1- Within the Golden Hour, com coreografia de Christopher Wheeldon, música de Ezzio Bosso e Antonio Vivaldi, guarda roupa de Jasper Conran e luzes de Peter Mumford. Dirigiu o maestro Jonathan Lo.
Num palco vazio, muitos dos solistas do Royal Ballet dançaram uma coreografia moderna de belo efeito com a perfeição habitual neste palco.



2- Medusa, com coreografia de Sidi Larbi Cherkaoui, música de Henry Purcell e Olga Wojciechowska, guarda roupa de Olivia Pomp e luzes de Adam Silverman. Dirigiu o maestro Andrew Griffiths.
Uma coreografia muito bonita, numa encenação sóbria mas de belíssimo efeito. Foram bailarinos solistas algumas das estrelas maiores do Royal Ballet, incluindo Natalia Osipova (Medusa), Olivia Cowley (Athena), Ryoichi Hirano (Poseidon) e Matthew Ball (Perseus).
O soprano Natasha Page e o contra-tenor Tim Mead tiveram óptimas prestações, sobretudo o ultimo, que mostrou uma voz de invulgar beleza.





3- Flight Pattern, com coreografia de Crystal Pite, música de Henryk Górecki, guarda-roupa de Nancy Briant e luzes de Tom Visser. Dirigiu o maestro Jonathan Lo.
Kristen McNally e Marcelino Sambé foram dois dos muitos solistas desta coreografia moderna escura e sinistra, em cinzento, com uma magnífica encenação onde, no final, a queda de neve e o palco a encerrar-se lentamente foi apenas um dos muitos efeitos marcantes.







Uma excelente tarde de bailado moderno.



Within the Golden Hour / Medusa / Flight Pattern - The Royal Ballet, London, May 2019

I had the opportunity to see the general rehearsal of this magnificent production of The Royal Ballet in London. Immediately before the beginning a lady came to appeal to the "Friends" and "Patrons" (the only ones who could buy tickets) not to forget the Royal Opera House in their wills!

There were three ballets:
1- Within the Golden Hour, with choreography by Christopher Wheeldon, music by Ezzio Bosso and Antonio Vivaldi, costumes by Jasper Conran and lights by Peter Mumford. Maestro Jonathan Lo directed.
On an empty stage, many of the Royal Ballet's soloists danced a modern choreography of beautiful effect with the usual perfection on this stage.

2- Medusa, with choreography by Sidi Larbi Cherkaoui, music by Henry Purcell and Olga Wojciechowska, costumes by Olivia Pomp and lights by Adam Silverman. Maestro Andrew Griffiths directed.
A very beautiful choreography, in a sober scenario but with a beautiful effect. Several were soloist dancers some of the Royal Ballet's biggest stars, including Natalia Osipova (Medusa), Olivia Cowley (Athena), Ryoichi Hirano (Poseidon) and Matthew Ball (Perseus).
Soprano Natasha Page and the counter-tenor Tim Mead had excellent performances, especially him, who sang with a voice of unusual beauty.

3- Flight Pattern, with choreography by Crystal Pite, music by Henryk Górecki, costumes by Nancy Briant and lights by Tom Visser. Maestro Jonathan Lo directed.
Kristen McNally and Marcelino Sambé were two of the many soloists of this dark and sinister gray choreography with a magnificent stage where, in the end, the snowfall and the stage closing slowly was just one of many striking effects.

An excellent afternoon of modern ballet.

quinta-feira, 26 de dezembro de 2019

FRANKENSTEIN, Royal Ballet, Londres / London, Março / March 2019


(text in English below)

O ballet Frankenstein tem coreografia de Liam Scarlett e música de Lowell Liebermamm e foi apresentado esta temporada pelo Royal Ballet de Londres.



Victor Frankenstein apaixona-se por Elizabeth, uma filha adoptiva dos pais. Prometem casar-se depois de ele concluir o curso de Medicina. A mãe morre de parto no nascimento de William, o irmão mais novo.
No curso, um professor diz aos alunos que a ciência moderna permite reanimar material morta. Em segredo, Victor cria um ser vivo à noite mas fica horrorizado por ele não comunicar. A criatura foge e leva o seu casaco e livro.
Anos mais tarde a criatura sai da floresta e procura o amor de Victor, mas este rejeita-a e rasga o livro. A criatura jura vingar-se dele e da família. Apanhando o irmão mais novo William num jogo, mata-o. As culpas são atribuídas à ama, Justine, que é enforcada.
Victor sente-se culpado e amedrontado. No baile do seu casamento com Elizabeth o pai aparece morto, gera-se o pânico, e a criatura mata também o amigo Henry e a Elizabeth. Victor suicida-se e a criatura lança-se às chamas da casa dos Frankenstein.



Os cenários (de John Macfarlane) são variados e magníficos e o bailado é de belo efeito. Dirigiu a Orquestra da Royal Opera o maestro Barry Wordsworth.




Os bailarinos principais, todos de grande qualidade, foram Tristan Dyer (Victor Frankenstein),  Sarah Lamb (Elizabeth), 




Gray Avis (Alphonse Frankenstein, pai de Victor), 


Josh Liddington (William Frankenstein, irmão mais novo de Victor), 



Luca Acri (Henry, amigo de Victor) 


e Ryoichi Hirano (a criatura).



Participaram também Romany Pajdak (Justine, ama de William), Olivia Cowley (Caroline, mãe de Victor), Joe Parkinson (Victor jovem) e Malina Kolb (Elizabeth Jovem)

Foi um espectáculo dramático muito agradável de se ver.











FRANKENSTEIN, Royal Ballet, London,  March 2019

Frankenstein ballet has choreography by Liam Scarlett and music by Lowell Liebermamm and was presented this season by the Royal Ballet of London.

Victor Frankenstein falls in love with Elizabeth, an adopted daughter of her parents. They promise to get married after he finishes his medical course. The mother dies in labor at the birth of William, his younger brother.
In the medical course, a teacher tells students that modern science allows to revive dead material. In secret, Victor creates a living being at night but is horrified that he does not communicate. The creature runs away and takes his coat and book.
Years later the creature leaves the forest and looks for the love of Victor, but he rejects and rips the book. The creature vows revenge on himself and his family. Picking up his younger brother William in a game, he kills him. The guilty is attributed to his nanny, Justine, who is hanged.
Victor feels guilty and frightened. In the ball of his marriage with Elizabeth his father appears dead, the panic is generated, and the creature also kills his friend Henry and Elizabeth. Victor commits suicide and the creature launches into the flames of the Frankenstein house.

The sets (by John Macfarlane) are varied and magnificent and the ballet is of beautiful effect. Maestro Barry Wordsworth directed the Royal Opera Orchestra.

The soloist dancers, all of great quality, were Tristan Dyer (Victor Frankenstein), Sarah Lamb (Elizabeth), Gray Avis (Victor's father Alphonse Frankenstein), Josh Liddington (William Frankenstein, Victor's younger brother) Luca Acri (Henry, friend of Victor) and Ryoichi Hirano (the creature).

There was also the participation of Romany Pajdak (Justine, William’s nanny), Olivia Cowley (Caroline, Victor’s mother), Joe Parkinson (young Victor) and Malina Kolb (young Elizabeth)

It was a dramatic very pleasant performance to see.

domingo, 22 de dezembro de 2019

SYLVIA, Ballet, Ópera Estatal de Viena / Opera Vienna, Setembro / September 2019



(text in English below)


O bailado Sylvia com música de Léo Delibes e coreografia de Manuel Legris segundo Louis Mérante, dançado pelo Wiener Staatsballet, esteve em cena na Ópera de Viena.


Foi um espectáculo interessante, com uma coreografia bonita e música muito agradável. Dirigiu a Orquestra da Ópera de Viena o maestro Kevin Rhodes.




Para um leigo como eu, os solistas foram fantásticos: Olga Esina (Sylvia), Jakob Feyferlik (Aminta), Robert Gabdullin (Orion), Tristan Ridel (Eros), Ketevan Papava (Diana), Roman Lazik (Endymion), Dumitro Taran (Faun) e Elena Bottaro (Najade) entre outros.







Os bailarinos do corpo de baile também dançaram bem, os homens melhor que as senhoras. No primeiro acto uma delas caiu e, ocasionalmente, algumas faziam o gesto de lançar setas e seguravam no arco ao contrário.






Um espectáculo agradável.


SYLVIA, Ballet, Vienna State Opera, October 2019

The ballet Sylvia with music by Leo Delibes and choreography by Manuel Legris according to Louis Mérante, danced by the Wiener Staatsballet, was on stage at the Vienna State Opera.

It was an interesting show, with beautiful choreography and very nice music. Conducted the Vienna Opera Orchestra maestro Kevin Rhodes.

For a non expert like me, the soloists were fantastic: Olga Esina (Sylvia), Jakob Feyferlik (Aminta), Robert Gabdullin (Orion), Tristan Ridel (Eros), Ketevan Papava (Diana), Roman Lazik (Endymion), Dumitro Taran ( Faun) and Elena Bottaro (Najade) among others.

The ballet dancers also danced well, the men better than the ladies. In the first act one of them fell and occasionally some made the gesture of throwing arrows and held the bow in reverse.

A nice performance.