sábado, 20 de abril de 2019

Parsifal, Concerto de Páscoa, Teatro Nacional de São Carlos, Lisboa, Abril 2019



(text in English below) 

O Teatro de São Carlos ofereceu-nos um Concerto de Páscoa baseado na ópera Parsifal de R. Wagner, incluindo o prelúdio, coros da Cena do Graal (I Acto) e o III Acto.

Louvo a iniciativa pois é sempre um privilégio ter oportunidade de ouvir uma ópera de Wagner em Portugal, ainda que apenas uma parte e em versão concerto. O maestro Graeme Jenkins dirigiu a Orquestra Sinfónica Portuguesa e o Coro do Teatro Nacional de São Carlos.


Foi um concerto agradável, a orquestra e o coro cumpriram sem deslumbrar. Nos solistas o tenor americano Erin Caves (Parsifal) passou por grandes dificuldades e, em certas ocasiões, quase quebrou completamente. O experiente baixo-barítono austríaco Michael Kraus (Amfortas) foi correcto sem impressionar. A soprano portuguesa Sónia Alcobaça (Kundry) emitiu alguns gemidos e cantou apenas duas palavras Dienen… dienen!.


O grande intérprete da noite foi baixo croata Ante Jerkunica (Gurnemanz) que nos brindou com a sua bela voz grave, forte e bem timbrada, numa interpretação ao nível do melhor que se ouve nas grandes catedrais da ópera.



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Parsifal, Easter Concert, Teatro Nacional de São Carlos, Lisbon, April 2019

Teatro Nacional de São Carlos offered us an Easter Concert based on the opera Parsifal by R. Wagner, including the prelude, Grail Scene choirs (I Act) and the III Act.

I commend the initiative because it is always a privilege to have the opportunity to listen to a Wagner opera in Portugal, although only a part and in concert version. Maestro Graeme Jenkins directed the Portuguese Symphony Orchestra and the Choir of the National Theater of São Carlos.

It was a pleasant concert, the orchestra and the choir complied without dazzling. In the soloists, American tenor Erin Caves (Parsifal) went through great difficulties and, on certain occasions, almost broke completely. The experienced Austrian bass-baritone Michael Kraus (Amfortas) was correct without impressing. Portuguese soprano Sónia Alcobaça (Kundry) expressed a few moans and sang only two words Dienen ... dienen!.

The great interpreter of the evening was Croatian bass Ante Jerkunica (Gurnemanz) who offered us his beautiful bass and strong voice, in an interpretation at the level of the best that can be heard in the great cathedrals of the opera.

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