sábado, 16 de abril de 2016

IL TABARRO, Royal Opera House, Londres, Fevereiro de 2016 / February 2016

(in English below) 

Cinco anos após a estreia desta produção de sucesso de Il Trittico de G. Puccini, pela Royal Opera House de Londres, numa óptima encenação de Richard Jones, foi com expectativa renovada que a revi.


A primeira das óperas apresentadas é Il Tabarro. O cenário é uma longa barcaça no Sena, atracada a uma margem onde, entre ruelas escuras de tijolos (pouco parisienses na minha opinião), há uma fábrica com costureiras em laboração. Os estivadores descarregam a barcaça. Dirigiu o maestro Nicola Luisotti.


Giorgetta foi interpretada pelo soprano americano Patricia Racette. Esteve bem, voz potente mas algo dura, com inegável cariz dramático, bem adaptado à personagem.


O barítono italiano Lucio Gallo foi Michele e teve a melhor interpretação da opera. Voz firme, bem audível e segura. Em cena expressou bem o ciúme e desconfiança que o atormentam.


Carl Tanner, tenor americano, interpretou Luigi. Ofereceu-nos uma boa interpretação, voz de timbre agradável e sempre bem audível sobre a orquestra. Teve uma presença aceitável em cena mas faltou mais expressão na paixão por Giorgetta.



Os cantores dos papéis secundários tiveram boas prestações vocais, destacando-se a excelente mezzo russa Irina Mishura como Frugola.



Começou bem este Trittico…




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Il Tabarro, Royal Opera House, London, February 2016

Five years after the premiere of this successful production of Il Trittico by G. Puccini, at the Royal Opera House in London, directed by Richard Jones, I was expectantly happy to have the opportunity to see it again.

The first of the 3 operas was Il Tabarro. The scenario includes a long barge on the Seine, moored to a room where, among dark brick streets (not much Parisian in my opinion), there is a sewing factory in operation. The stevedores unload the barge.

Maestro Nicola Luisotti conducted. Giorgetta was interpreted by American soprano Patricia Racette. She was ok, her voice was powerful but sometimes hard, with undeniable dramatic expression, well suited to the character.

Italian baritone Lucio Gallo was Michele and had the best interpretation of the opera. He has a firm voice, well heard and tuned. On stage he expressed well the jealousy and suspicion that he feels.

Carl Tanner, American tenor, was Luigi. He offered us a good interpretation, his vocal timbre is pleasant and he was always well audible over the orchestra. He had an acceptable presence onstage, but lacked more expressive demonstration of his in love for Giorgetta.

The singers of the supporting roles gad good vocal performances. I highlight the great Russian mezzo Irina Mishura as Frugola.

It was a good start for Il Trittico ...


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