tag:blogger.com,1999:blog-6732274191821624755.post7864211187093594298..comments2023-07-31T21:48:01.185+01:00Comments on Fanáticos da Ópera / Opera Fanatics: A FILHA DO REGIMENTO / LA FILLE DU RÉGIMENT – Teatro de São Carlos, Novembro de 2013wagner_fanatichttp://www.blogger.com/profile/09624184063174356078noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-6732274191821624755.post-22736317951664104652013-11-12T18:08:00.512+00:002013-11-12T18:08:00.512+00:00Olá Fanático_Um, estou de volta aqui conferindo su...Olá Fanático_Um, estou de volta aqui conferindo suas potagens. Talvez para tristeza de alguns dos seus seguidores, já que tampouco sou musicista especializada em ópera, mas apenas como você frequento e consumo tudo o que me chama atenção neste mundo lúdico e delicioso que é a ópera. E também não resisto a compartilhar impressões e trocar experiências com outros apreciadores. Muita coisa interessante tem acontecido na cena operística aqui em Terra Brasilis, especialmente com a volta do nosso John Neschling ao comando do Theatro Municipal de São Paulo. Muito bem, cumprimentos à parte, vou seguir aqui me deliciando os reviews do site. Abraço do LesAmisdeLaMusique! :)sheila maceirahttps://www.blogger.com/profile/18439239444345530774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6732274191821624755.post-90665908864562394702013-11-12T00:05:30.606+00:002013-11-12T00:05:30.606+00:00Caro Fanático_Um,
Assisti à récita de dia 8, sext...Caro Fanático_Um,<br /><br />Assisti à récita de dia 8, sexta-feira e deixo aqui algumas impressões.<br />No cômputo geral, penso que foi um espectáculo digno, especialmente se tivermos em conta as dificuldades orçamentais com que o TNSC se debate, bem como o aparente vazio de poder em que se encontra (não tenho notícia de já ter sido indicado o próximo director, o que coloca em causa a possibilidade de programar com tempo a(s) próxima(s) temporada(s).<br />No que se refere à direcção orquestral, achei-a regular. Um maestro sempre atento aos tempos dos cantores, que privilegiou, como parece adequado numa ópera em que a componente orquestral está ainda muito confinada ao suporte da linha de canto. O principal defeito que detectei foi um certo “mastigar” dos números musicais, em especial dos números de conjunto e concertantes. Senti que se perdeu alguma da propulsão rítmica e da <i>verve</i> que os deve caracterizar, introduzindo-se alguma estaticidade. Senti isso particularmente no Acto I e na cena da lição de música.<br />Alguns desacertos entre orquestra e cantores e algumas fífias instrumentais, mas sem grande relevância.<br />A <i>Marie</i> esteve acima das minhas expectativas. É óbvio que quando se está habituado a ouvir a gravação com a Sutherland, qualquer outra cantora surge muitos furos abaixo. Mas, com excepção de algumas desafinações, agudos não alcançados e alguma tendência de atacar as notas por baixo, penso que o soprano Cristiana Oliveira cumpriu o papel com brio. Revelou alguma desenvoltura na <i>coloratura</i>, o timbre é agradável, embora às vezes esforçado e, no melhor plano, conseguiu traduzir emoção nas duas árias.<br />Quanto ao tenor, fiquei com sentimentos contraditórios. Achei que tem um timbre bonito e, acima de tudo, homogéneo. “Safou-se” bastante bem com os dós sobreagudos do <i>Pour mon âme quel destin!</i>. Mas também achei que tem uma voz com pouco volume, que tende a silenciar se não for forçada, o que o faz desaparecer nos números de conjunto. Também não apreciei a composição da personagem, adoptando uma postura sempre gozona, quando me parece que o <i>Tonio</i> (que nome tão pouco tirolês!) é, de toda a ópera, a menos <i>buffa</i>. Não sei se foi opção do cantor, se instruções do encenador. Seja como for, achei desadequado.<br />Quanto ao Luís Rodrigues, concordo inteiramente com a sua apreciação. Penso que foi melhor da noite e é uma pena a personagem não ter uma ária própria, o que seria impensável se a ópera tivesse originariamente sido escrita para os palcos italianos e não para Paris.<br />Finalmente, a <i>Madame la Marquise</i> começou francamente mal na sua <i>Pour une femme de mon nom</i>, mas depois recuperou e fez um papel adequado, com um bom equilíbrio na comicidade.<br />Quanto à encenação, achei desinteressante, especialmente porque a ideia da caixa de brinquedos foi completamente inconsequente. Excluindo o vídeo inicial, nada no decurso da ópera surge como consequência de se tratar de uma caixa de brinquedos (pelo menos que eu tenha percebido, é certo) O único momento que poderia ter sido explorado foi aquele em que <i>Marie</i> está a cantar a ária <i>Par le rang et l’opulence</i> e entretanto chega o regimento e começa a retirar algumas das peças do lego que formam o que parece ser a prisão em que aquela se encontrava. Mas essa ideia não parece ser levada até ao fim, pois não há uma verdadeira encenação do prenúncio da libertação de <i>Marie</i> que a música sugere.<br />Em suma, bem melhor do que a trilogia popular de Verdi do início do ano. Vejamos o que o futuro no TNSC nos reserva!<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/08407998877727346222noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6732274191821624755.post-48743673691625389992013-11-08T18:41:38.095+00:002013-11-08T18:41:38.095+00:00Dear Giulia,
Thank you very much for your detailed...Dear Giulia,<br />Thank you very much for your detailed and informative text. I am sure our readers will enjoy reading it. It is good that we do not all like the same. Diversity is richness. I could argue why I have a different opinion, but I will not do it. Once again, Grazie mille.Fanático_Umhttps://www.blogger.com/profile/11257819749307927461noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6732274191821624755.post-78716226070377985062013-11-08T14:32:53.823+00:002013-11-08T14:32:53.823+00:00I will try to explaine to you, in easy and underst...I will try to explaine to you, in easy and understandable words, what i have seen and why i say that your way to conceive the Opera World is absolutly wrong.<br />It is not a problem of nationality, as you have said; the problem is to sing well.<br /><br />Mrs. Oliveira: nice voice, nice figure. Unfortunately the concept of intonation is something that she doesn't know at all. The most part of the opera she was under intonation. <br />Let's talk about the first acute and the sovracuti? This is not SING this is SCREAM! The voice has no focus.<br />The aria of the second act was good, but not the last note....<br />Musicality was only acceptable, but nothing more than scolastic and cold.<br />Probably she has to sing another repertoire...( i think she could be better like Violetta,Juliette,Marguerite...without put sovracuti....)<br /><br />Mr. Rodriguez: he has a good real bariton voice, and the role doesn't give him all the possibility to show his capacity. But what we can say is that his voice sounds like "Old" even if he is not. Probably he push too much and his vibrato is large. Yes his voice is powerful, but he is very "short" and it is clear that he has problem with high notes.<br />He is a very good actor and i liked his job on the scene.<br /><br /><br />Mr. Luciano: He has, for me and not just because i am italian, a nice timbre, a wonderful fraseggio and a impressive musicality.<br />If sometimes the volume is not so big, for me it doesn't matter. ( You have written about Florez,which in terms of volume leaves much to be desired...i have tried to hear him a lot of time....Elisir in MET, elisir in Torino, Rigoletto in Dresda, Puritani in Madrid....In other cases i really liked him like in Mathilde di Shabran in Pesaro, the Cenerentola in Barcellona....)<br />The intonation was always good, and the sound was always homogeneous. The high notes never shouted ( only one high Do i felt not really good ). <br />In stage was amazing and funny, even if he is not Brad Pit ( one of the problem of the Opera world....the physical appearance is now more important than the voice ...)<br />Of course i think he is not the best Tonio i have ever heard - i was in Paris with Alfredo Kraus and M.Campanella - but he is already young and i think he has all the possibility and instruments to do better in the future.<br /><br />The Mezzosprano Mrs. Quinta was in the normal range of the singers Who usually do this kind of roles.<br /><br />Mr. Oliveira has been a nice Hortensius.<br /><br />The Conductor M. Pinheiro has been absolutly irrilevant...no colours, no feelings and sometimes pushed the orchestra too much, like in the first scenes. But i think he has a good quality: he try to favors the singers and it is not frequent.<br /><br />The stage direction of Mario Redondo has been traditional even if a little bit poor.<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/08420049415995102069noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6732274191821624755.post-69542549537518167602013-11-07T23:43:24.778+00:002013-11-07T23:43:24.778+00:00Dear Giulia,
It is really a pity to have an Italia...Dear Giulia,<br />It is really a pity to have an Italian tenor performing a lot worst than we all want our sensory apparatus to sense. It is also comprehensible for us that you can’t accept it by a national duty of protection and care. However, our experience in this opera “world” gave us the capacity to know what a good voice is. What I really can’t understand is the reason you can’t argue anything in his favor. You must try!<br />Nevertheless, we all are grateful for your encouraging commentaries, and ask you to continuing be a so rational and simultaneously emotional. You are probably the perfect match and the most intelligent and experience person on opera world, so it was really an honor.<br />We will try to continue online despite our hobby bother you, and we invite you to explore a little bit more our blog. As you will se we are going to some interesting opera houses and do comments on what we see with great pleasure!<br />AH! I can assure you that we all here all intelligent and sensitive enough to be considered one homo sapiens sapiens specimen.<br />Best wishes!camo_operahttps://www.blogger.com/profile/04655818743380132210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6732274191821624755.post-88965993808661630852013-11-07T22:17:07.941+00:002013-11-07T22:17:07.941+00:00Dear Giulia,
I regret to inform that, despite your...Dear Giulia,<br />I regret to inform that, despite your wise and kind advice, I will go on seing opera and commenting on what I see and hear in this blog. Perhaps I will reach the status of having enough experience in this "world", not to mention intelligence and sensitivity. Grazie mille.Fanático_Umhttps://www.blogger.com/profile/11257819749307927461noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6732274191821624755.post-15414270334994713182013-11-07T20:40:45.217+00:002013-11-07T20:40:45.217+00:00Change hobby please....it is so clear that you don...Change hobby please....it is so clear that you don't understand nothing about opera and Music and you don't have enough experience in this "world". So please leave this important job to the intelligent and sensitive people. Thank you.Giulia Grisinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6732274191821624755.post-87895218039782676822013-11-07T18:17:07.751+00:002013-11-07T18:17:07.751+00:00Assisti à estreia e não fiquei muito deslumbrado.Assisti à estreia e não fiquei muito deslumbrado.Paulohttps://www.blogger.com/profile/00381841591299117606noreply@blogger.com