Die Walküre é a segunda ópera do ciclo do Anel do Nibelundo de Richard Wagner. A encenação foi de Andreas Kriegenburg.
O espectáculo inicia-se com uma batalha na floresta em que Siegmund participa.
(fotografia / photo Wilfried Hösl, Bayerische Staatsoper)
O palco eleva-se e surge a cabana de Hunding, onde Siegmund chega. Há uma enorme árvore no meio (o freixo), onde está cravada a espada. Sieglinde recebe-o com alguma distância.
(fotografia / photo Wilfried Hösl, Bayerische Staatsoper)
Os figurantes têm luzes nas mãos que iluminam os objectos que transportam, nomeadamente o copo com água que Sieglinde oferece a Siegmund. No fundo do palco vêem-se os heróis mortos serem lavados. Hunding, marido de Sieglinde, chega e diz a Siegmund que se confrontarão num combate no dia seguinte.
(fotografia / photo Wilfried Hösl, Bayerische Staatsoper)
Sieglinde dá um soporífero ao marido. Siegmund e Sieglinde, apaixonados, constatam que são irmãos gémeos e iniciam uma relação amorosa. A espada Notung, que fora cravada no freixo por Wotan, é retirada por Siegmund, ouvindo-se o respectivo leitmotiv. É iluminada pelos figurantes, em mais uma cena de grande impacto visual.
No 2º acto Walhall é um palácio com criados vestidos a rigor, onde Fricka critica severamente Wotan e “obriga-o” a ordenar à sua valquíria favorita, Brünhilde, que mate Siegmund, porque não aceita a relação incestuosa que mantém.
(fotografia / photo Wilfried Hösl, Bayerische Staatsoper)
(fotografia / photo Wilfried Hösl, Bayerische Staatsoper)
Os únicos objectos cénicos são um grande quadro e a lança na parede posterior do palco, e uma secretária. Tudo o resto é formado pelos figurantes.
(fotografia / photo Wilfried Hösl, Bayerische Staatsoper)
Brünhilde encontra Siegmund e Sieglinde e, impressionada pela dedicação dele à mulher, decide desobedecer à ordem do pai.
(fotografia / photo Wilfried Hösl, Bayerische Staatsoper)
Tudo se passa com o palco subido, com os cantores num nível elevado. O palco volta a descer quando Siegmund é morto por Hunding e este, por Wotan.
O início do 3º acto é um dos momentos mais polémicos da produção. Um conjunto de bailarinas dança freneticamente por entre os heróis mortos, sem música e aparentemente sem nexo, durante cerca de 10 minutos.
(fotografia / photo Wilfried Hösl, Bayerische Staatsoper)
Gera-se grande descontentamento na assistência, que se manifesta ruidosamente.
Depois começa a música e tudo acalma de imediato. As valquírias têm as rédeas nas mãos e os figurantes, na parte mais funda do palco, assumem a figura de cavalos.
(fotografia / photo Wilfried Hösl, Bayerische Staatsoper)
Wotan, quando repreende a filha Brünhilde, é violento, duro, frio e distante.
(fotografia / photo Wilfried Hösl, Bayerische Staatsoper)
Ela é empurrada para o fundo do palco e condenada a ficar aprisinada, num sono profundo, num rochedo. Quando pede ao pai que só um herói a acorde, ambos sabem (e o público também) que esse será Siegfried, que ainda não nasceu, porque se ouve o seu leitmotif.
Quando interpreta a canção da despedida, Wotan aproxima-se de Brünhilde, bieja-a e, tanto na voz como cenicamente, deixa transparecer um sentimento de compaixão tocante.
Na cena final, Brünhilde, adormecida, é rodeada pelo fogo sagrado, representado por figurantes com uma corda que arde, ao que se seguem imagens de fogo em todo o cenário.
(fotografia / photo Wilfried Hösl, Bayerische Staatsoper)
Em relação aos cantores, um assombro.
Simon O’Neill, tenor neozelandês, ofereceu-nos uma marcante interpretação do Siegmund. Tem um timbre bonito e projecta muito bem a voz. Foi muito emotivo na interpretação. Os chamamentos por Wälse foram de uma qualidade insuperável, mas saíram-lhe menos bem as partes mais líricas, por exemplo o Winterstürme em que mal se ouviu. Acabou o primeiro acto exausto. Ainda temi uma morte precoce, mas ela acabou por acontecer no momento certo, no 2º acto.
Petra Lang, soprano alemão, foi uma Sieglinde fabulosa. O papel assenta-lhe muito bem, vocalmente esteve irrepreensível, tanto no registo médio como nos agudos e ouviu-se sempre sobre a orquestra. Os movimentos cénicos foram muito credíveis.
O Hunding do baixo alemão Hans-Peter König foi duro, firme e autoritário. O cantor tem uma voz enorme, de grande beleza tímbrica e foi muito convincente em palco.
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Die Walküre, Bayerische Staatsoper, Munich , January 2013
Die Walküre is the second opera of the Nibelung Ring cycle of Richard Wagner. The staging was by Andreas Kriegenburg.
The performance begins with a battle in the forest where Siegmund participates. The stage rises and appears Hunding's hut, where Siegmund arrives. There is a huge tree in the middle , where the sword is stuck. Sieglinde welcomes him with some distance. The supernumeraries have lights on their hands that illuminate the items they carry, including the glass of water that Sieglinde offers Siegmund. At the back of the stage we see the fallen heroes corpses being washed. Hunding, Sieglinde's husband, arrives and tells Siegmund that they will fight next day. Sieglinde gives her husband a snoozer. Siegmund and Sieglinde, passionate, find that they are twins and start a love relationship. Notung, the sword, which had been driven into the ash by Wotan, is removed by Siegmund.
Die Walküre is the second opera of the Nibelung Ring cycle of Richard Wagner. The staging was by Andreas Kriegenburg.
The performance begins with a battle in the forest where Siegmund participates. The stage rises and appears Hunding's hut, where Siegmund arrives. There is a huge tree in the middle , where the sword is stuck. Sieglinde welcomes him with some distance. The supernumeraries have lights on their hands that illuminate the items they carry, including the glass of water that Sieglinde offers Siegmund. At the back of the stage we see the fallen heroes corpses being washed. Hunding, Sieglinde's husband, arrives and tells Siegmund that they will fight next day. Sieglinde gives her husband a snoozer. Siegmund and Sieglinde, passionate, find that they are twins and start a love relationship. Notung, the sword, which had been driven into the ash by Wotan, is removed by Siegmund.
In the 2nd act Walhall is a palace with servants dressed up, where Fricka criticizes Wotan and "forces him" to order his favorite valkyrie, Brünhilde, to kill Siegmund, because of his incestuous relationship. The only scenic objects are the spear and a large painting on the back wall of the stage, and a desk. Everything else is made up of supernumeraries..
Brünhilde finds Siegmund and Sieglinde, and is impressed by Siegmund’s dedication to his wife. She decides to disobey the order of her father. Everything happens with the stage elevated. The stage goes back down when Siegmund is killed by Hunding and Hunding by Wotan.
The beginning of the 3rd act is one of the most controversial moments of the production. A group of girls dance frantically among the dead heroes, with no music and apparently no sense, for about 10 minutes. There is a great discontent in the theater and the public manifests loud.Then the music starts and everything calms down immediately. The Valkyries have the reins in their hands and the sopernumeraries on the back part of the stage, assume the figure of horses.
Wotan when scolding her daughter Brunhilde is violent, cold and distant. She is pushed into the back of the stage and ordered to be in a deep sleep on a rock. When she asks his father that only a hero will wake her up, they both know (and the public too) that the hero will be Siegfried, yet unborn, because we hear his leitmotif.
When singing the farewell, Wotan approaches Brunhilde, kisses her and both in voice as on stage, he exudes a touching sense of compassion.
In the final scene, Brünhilde, asleep, is surrounded by the sacred fire, represented by supernumeraries holding a rope that burns, followed by images of fire across the whole stage.
Wotan when scolding her daughter Brunhilde is violent, cold and distant. She is pushed into the back of the stage and ordered to be in a deep sleep on a rock. When she asks his father that only a hero will wake her up, they both know (and the public too) that the hero will be Siegfried, yet unborn, because we hear his leitmotif.
When singing the farewell, Wotan approaches Brunhilde, kisses her and both in voice as on stage, he exudes a touching sense of compassion.
In the final scene, Brünhilde, asleep, is surrounded by the sacred fire, represented by supernumeraries holding a rope that burns, followed by images of fire across the whole stage.
Regarding singers, a wonder:
Simon O'Neill, NeoZealand tenor, offered a striking interpretation of Siegmund. He has a beautiful timbre and projects his voice very well. He was very emotional The calls for Wälse were of excellent quality, but he was less well in more lyrical parts, eg in the Winterstürme, when he was barely heard. He ended first act exhausted. I feared a premature death, but it happened at the right time, in the 2nd act.Petra Lang, German soprano, was a fabulous Sieglinde. The role is perfect for her. She was vocally blameless, both on medium and top records and she could always be heard above the orchestra. Her acting was very redible.
Hunding was sung by German bass Hans-Peter König. He was firm and authoritative. The singer has a great beautiful voice and was very convincing on stage.
Wotan was interpreted by Polish bass-baritone Tomasz Konieczny. He was one of the best of the night. The voice is great, with many interesting nuances and the singer has projected it perfectly. In the 3rd act he was fabulous in the dialogues with his daughter Brünhilde and, especially, in farewell part. His figure and the agility on also contributed to the construction of an excellent character.
Again, Austrian mezzo Elisabeth Kulman was an overwhelming Fricka. I already highlited on the text on Das Rhinegold the exceptional quality of the singer, who consolidated her technical qualities in this performance. Fabulous!
Also German soprano Evelyn Herlitzius was a great Brünhilde. The role is very demanding (as if all the others were not!) and she was very convincing. In top notes she, occasionally, shouted more than sung, but she had an excellent interpretation, well above what do've heard Herlitzius in other Wagnerian roles.Finally the other Valkyries were fine when in chorus, while there have been notable qualitative differences when they sang individually.
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Mais uma excelente crónica! Relativamente ao início do 3.º acto com aquele bailado de 10 minutos sem música: qual é a sua opinião? Partilha do desagrado do público? Salvo erro, já li algures (não sei se neste blogue) algo sobre este pormenor da encenação.
ResponderEliminarhttp://fanaticosdaopera.blogspot.pt/2012/03/die-walkure-bayerische-staatsoper.html
Eliminar@ camo_opera,
EliminarPode ter sido aqui no blogue, como o Placido Zacarias já referiu. Pessoalmente acho que este início do 3º acto não traz nada de positivo ao espectáculo (para além de ser um tópico de discussão de quem vê ou de quem vai ver e sabe, mas não me parece ser esse o objectivo mais relevante...)
Nice cronicle of Wagners masterpiece!
ResponderEliminarColorful week-end, to all the opera lovers!
Greetings from Gent,Willy
Elenco muito bom, sem dúvida.
ResponderEliminarSimon O´Neill está a construir um grande Siegmund (testemunhei isso em Londres).
É pena que Evelyn não tolere os agudos de Brunnhilde porque realmente saem incomodativos como também já tive a oportunidade de testemunhar.
Folgo em ver que já vai identificando alguns dos leitmotiv. São a base para se gostar de Wagner :)